journalistik og medier

Journalistik & Medier

Samfundsinteresseret og skriveglad?

Er du vild med at skrive, eller vil du gerne prøve kræfter med det? Tænker du på selv at blive journalist, eller er du generelt samfundsinteresseret og ønsker at blive klogere på medierne og deres rolle i samfundet? Så skal du vælge hovedfaget Journalistik & Medier på Krogerup Højskole. Når du vælger dette hovedfag, lærer du de metoder, som journalister bruger og om de overvejelser en journalist må gøre sig. Hvis du planlægger at søge ind på Journalisthøjskolen, får du også mulighed for at se på tidligere års prøver og øve dem sammen med din underviser. Men på Journalistik & Medier på Krogerup Højskole fokuserer vi først og fremmest på, at du får en bred og indgående forståelse af arbejdet som journalist – på en spændende måde.

Ud over at lære dig de klassiske journalistiske værktøjer og dyder, træner vi dig også i at tænke nyt; i at blive de unge, nye og banebrydende journalister, der sprænger rammerne og ikke bare gentager sidste generation af journalisters måde at gøre tingene på.

Tilliden til journalister har aldrig været værre. Tilliden til institutioner aldrig været dårligere. Danskerne er betydeligt mere utrygge, end de har grund til at være, for de tror, at Danmark er meget mere kriminelt, end samfundet reelt er. Vi befinder os i et medie-demokrati, hvor politikere bruger alle ressourcer på at tale ind i mediekriterier med konflikt, skurke, ofre og drama. Det skaber populister i stedet for visionære ledere. Og læserne, seerne og lytterne – de spørger i højere og højere grad sig selv, hvad det hele kommer dem ved, og dermed kender alle også historierne om mediernes læsertal og økonomi.

Journalistik er et filter mellem virkeligheden og befolkningens opfattelse af virkeligheden. Journalistik er afgørende for, hvilken retning samfundet udvikler sig i. Derfor er det på Journalistik & Medier langt fra nok bare at lære om de klassiske nyhedskriterier. Vi skal også diskutere, hvordan I kan være med til at fremtidssikre journalistikken, engagere modtagerne og skabe troværdighed. Er der brug for mere moderne nyhedskriterier ud over de klassiske om aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt? I så fald hvilke? Skal vi kun rapportere om problemer eller også om mulige løsninger? Konstruktiv journalistik har mange forskellige navne og definitioner, og det er ét af de nye begreber i journalistikken, som vi skal diskutere. På Journalistik & Medier er vi fremadrettede og opfatter journalistikken som noget, der er under hastig udvikling. Det enkelte medie lægger hver sin linje alt efter, hvad der passer til dem – og det skal I også som journalister.

Forløb

Du lærer at håndtere hele den journalistiske arbejdsproces fra idéudvikling, research, analyse og interview til formidling til en bestemt målgruppe i forskellige medier. Du bliver ført igennem de forskellige journalistiske genrer som nyheder, portrætter, reportager, interview, baggrundsartikler, kronikker og klummer, og du lærer forskellige fortælle- og interviewteknikker.

Ved siden af undervisningen tager vi på besøg på forskellige medier. Vi besøger typisk Politiken, nyhedsbureauet Ritzau, TV2 NEWS, Ekstra Bladet eller Information – for at lære dem bedre at kende og få et indblik i, hvordan de arbejder, og hvordan nyheder bliver til. En række af deres praktikanter, journalister og redaktører fortæller, hvad arbejdsdagen går ud på, om deres erfaringer med god journalistik – og når det går galt. Kort sagt giver de deres bedste råd og eksempler. Også til, hvordan man får en praktikplads netop hos dem. Vi tager også ofte med til morgen-redaktionsmøde på Dagbladet Information og giver vores bud og ideer til gode historier til morgendagens avis.

Vi har fået Krogerups hyggeligste undervisningslokale for enden af biblioteket: Gule Stue. Her starter vi altid undervisningen med at diskutere dagens nyheder: Hvad har gjort indtryk, hvordan har historierne fundet vejen frem til mediernes spalter – og hvad er perspektiverne for situationen fremadrettet?

Medierne kaster dagligt en overproduktion af nyheder ud mod os, og det kan derfor være svært at finde det væsentlige i mængden. Derfor begynder flere og flere at sortere i nyhederne efter, hvad de selv har lyst til at læse i stedet for at blive præsenteret for det væsentligste – og algoritmerne på sociale medier går også efter det mest populære frem for det mest vigtige. Vi bliver i højere grad underholdt af nyheder i stedet for at tage dem ind som noget i verden, vi skal forholde os til. Det vender vi på hovedet i Gule Stue, og du vil løbende blive bredt orienteret om verdens gang, ligesom du vil vænne dig til at kunne gennemskue og sortere i nyhederne på en langt mere kvalificeret måde. Vi snakker også ofte om, hvad der manglede i dækningen af en nyhed, og hvordan den kunne have givet et mere korrekt billede af virkeligheden.
Vælger du et kort forløb (12- og 8-ugers om foråret og 8- og 7-ugers om efteråret) bliver du en del af det elevhold, der har valgt hele forløbet. Du får således enten den første del af undervisningsforløbet inden rejsen, eller den del af undervisningsforløbet, der ligger efter rejsen – afhængigt af, hvilket kort ophold du vælger. Selve rejsen indgår kun som en del af det lange samlede forløb og er ikke mulig for elever på kortere ophold. Kontakt os for mere information.

Rejse

Midt i forløbet skal du sammen med de øvrige elever på Journalistik & Medier på en unik rejse til et af verdens knudepunkter. Her får du lov at afprøve de journalistiske værktøjer, du har lært. Måske laver du en masse små videointerview med din mobil og klipper det sammen til et kort nyhedsindslag, du oplader og klipper en podcast eller skriver en artikel til en af Nordsjællands lokale aviser. Inden afrejsen forbereder vi de historier, som du vil arbejde med under rejsen. På en række temadage gæster eksperter holdet for at fortælle om landets historiske baggrund og landets udvikling. Det giver dig en god baggrundsforståelse og en særlig journalistisk forståelse inden studie- og reportagerejsen.

I efteråret rejser eleverne på Journalistik & Medier til Los Angeles, Californien. På rejsen skal vi undersøge, hvad der foregår på drømmefabrikken ved Stillehavets kyst, og hvad resten af verden har i vente. Vi vil få mulighed for at besøge LA Times, en række TV-nyhedsstationer, ungdomsmedier som VICE, og få undervisning på eliteuniversiteterne UCLA i Los Angeles og Berkeley i San Francisco. På turen vil vi interviewe kendte filmfolk, finde historier til Journalistik & Mediers eget magasin og ikke mindst tage på et roadtrip, der fører os til bl.a. nationalparken Yosemite, San Fransisco og Silicon Valley.

Læs meget mere om den specifikke rejse her:

Roadtrip i Californien

I foråret går turen til Florida, hvor vi vil opleve et varmt skifte i temperaturen, besøge det verdensberømte journalistiske videreuddannelsessted Poynter Institute, prisvindende journalister og aviser – og så hopper vi i nogle store biler og kører rundt blandt alligatorer og palmetræer.

Læs meget mere om den specifikke rejse her:

Roadtrip i Florida

Til begge rejser skal du arbejde med de produktioner, du har forberedt hjemmefra og interviewe folk, så du har materialet på plads til din artikel, video eller podcast. Der er også afsat tid til mere turistede besøg og shopping.

Afsluttende produktionsforløb og deadline

Efter studie- og reportagerejsen skal du i gang med at producere artikler, både om emner fra rejsen men også historier hjemmefra.

Sammen med de øvrige elever skal du udgive et magasin. I skal samarbejde og træffe lærerige, redaktionelle beslutninger: Hvordan skal magasinet se ud? Hvad skal det hedde? Hvad skal på forsiden? Sammen arbejder I for at nå deadline og producere jeres eget magasin, der til sidst bliver udgivet på skolen. De rigtig gode artikler kommer også videre til de store dagblade. Og måske er det din artikel, der ender med at blive trykt i Politiken eller Information.

Elevproduktion

Sådan så elevmagasinet “Krogen” ud i foråret 2018

Interview med Jon Stewart i San Francisco

 

Et forløb på 24 uger i foråret ser således ud

12 uger

1 uge

2 uger

9 uger

Hovedfag + 2 valgfag fra blok A og B) Temauge om rejse Studierejse Hovedfag + 2 valgfag fra blok C og D

 

Et forløb på 18 uger i efteråret ser således ud

8 uger

1 uge

2 uger

7 uger

Hovedfag + 2 valgfag fra blok A og B) Temauge om rejse Studierejse Hovedfag + 1 valgfag fra blok C

 

Tilmelding til lange kurser

Tilmeld

 

 

Fakta

Undervisere: Et dynamisk samspil mellem journalisterne Ulrich Quistgaard, Jesper Himmelstrup og Kurt Strand. De har hver deres spidskompetence inden for de skrevne medier, radio, tv og interviewteknik.
Indhold: Idéudvikling, research, analyse, interview samt formidling til en bestemt målgruppe i forskellige medier. Portræt, reportage, nyheder, klummer og kronikker er de typiske genrer. Vi skriver typisk til Helsingør Dagblad, men har også leveret til Information og Politiken. Derudover producerer vi højskolens eget magasin, introducerer mobilvideo og diskuterer det hele i forhold til den nye tendens om konstruktiv journalistik.
Rejsemål: Roadtrip i Californien i efteråret og New York og Florida i foråret.
Startdatoer: August / Januar
Varighed: Efterår – 7 / 8/ 18 uger. Forår – 8 / 12 / 24 uger

 

– På Journalistik og Medier garanterer vi, at du får en smagsprøve på det at være journalist. Du prøver kræfter med flere journalistiske genrer, du kommer til at lave journalistik fra den virkelige verden – og du kommer ikke mindst til at møde en masse journalister og høre om deres arbejde i virkeligheden. Alt sammen for at give dig det bedst mulige grundlag for at blive afklaret om, hvorvidt det er den vej, du skal. Det betyder, at mange af vores elever virkelig bliver bidt af idéen om at blive journalist – og derfor søger ind på fx SDU, DMJX eller RUC efter højskoleopholdet. Men det betyder samtidig, at nogen, der på forhånd troede, de skulle være journalister, i løbet af opholdet finder ud af, at det ikke er noget for dem. I begge tilfælde synes vi, at vi har gjort eleverne en tjeneste, siger Jesper Himmelstrup, der de sidste fem år har været den primære underviser på Journalistik & Medier.

I dag er der mange tidligere Krogerup-elever på de tre journalistuddannelser. Og det glæder naturligvis underviserne. Men det er samtidig vigtigt for dem at understrege, at det at tage på højskole ikke udelukkende handler om faglighed og afklaring.

– At tage på højskole er simpelthen verdens bedste idé. Det siger jeg ikke kun, fordi jeg underviser her. Men jeg har aldrig oplevet noget lignende, der i den grad gør så meget godt for så mange. Så min klare anbefaling er, at du skal tage på højskole. Vi vil selvfølgelig allerhelst have, at du kommer på Krogerup – men vigtigst er det, at du giver dig selv den kæmpe oplevelse, det er, at tage på højskole, understreger journalistunderviseren.

Jesper Himmelstrup, underviser på Journalistik & Medier

ulrich - højrespalte

“Journalistik & Medier på Krogerup Højskole er ikke alene fokuseret på at terpe tidligere års optagelsesprøver fra Journalisthøjskolen. Vi kigger på de seneste prøver, øver dem for de elever, der vil til optagelsesprøve eller ønsker det, men ellers fokuserer vi på at give dig som elev en bred og indgående forståelse af at være journalist – på en spændende måde: Du skal have oplevelser frem for kommaprøver”.

Ulrich Quistgaard, underviser på Journalistik & Medier

Kurt Strand har årtiers erfaring fra de største medier i Danmark og underviser blandt andet i interviewteknik. Kurt Strand bruger ofte videoklip af sine egne interviews fra sin tid som studievært på DR2’s Deadline – som eksempler på både gode og mindre vellykkede interviews.