Valgfag

Valgfag

Ved siden af dit hovedfag har du en række valgfag. Du kan vælge mellem over 25 valgfag på Krogerup Højskole. Tager du et fuldt højskoleophold på 18 eller 24 uger skal du vælge 3 (i efteråret) eller 4 (i foråret) valgfag i alt. Valgfagene udbydes i blokke, og du skal vælge et fag fra hver blok. Blok A og B ligger inden rejsen mens C (og D i foråret) ligger efter. Tager du et kort ophold vælger du 2 eller 1 valgfag.

Du bestemmer!

På Krogerup Højskole bestemmer du selv, om du vil bruge tiden i keramikværkstedet, i filmlokalerne, på teaterscenen eller i dansestudiet, i vores mørkekammer eller atelier. Om du vil synge, spille i band, arrangere festival eller producere film. Om du vil forandre verden gennem culture jamming, identity correction eller citizen media. Du kan også skrive, studere sociologi, filosofi, globalisering eller politik, arbejde med byens rum eller få dit budskab ud som journalist. Og der er endnu flere muligheder. Oplev ligeværd og højt til loftet. Se, hvor kort der er fra tanke til handling. Sammen sprænger vi rammerne!

NB: Følgende liste viser nogle af de valgfag vi udbyder, men de er ikke nødvendigvis i udbud det halvår du tilmelder dig. Der kan forekomme ændringer i vores valgfagsudbud, ligesom for få tilmeldinger til et fag kan gøre, at vi må aflyse det. Hvis du vil se de aktuelle valgfag i udbud, så gå ind under elevophold og vælg en ophold. Da Krogerup Højskole er en international højskole, bliver nogle af fagene undervist på engelsk, som vil fremgå af beskrivelsen for de enkelte valgfag.

 

  • Dans, Dans, Dans

    Soffies Dance Studio ved Soffie Dalsgaard og Andreas B. Jørgensen

    Valgfaget Dans byder på både solodans, pardans og gruppedans. Det er de latinamerikanske pardanse jive og salsa, samt solo & gruppedansene showjazz og hiphop/funk der primært fokuseres på. Valgfaget  indeholder både historien bag dansene, de grundlæggende tekniske principper og indlæring af den praktiske udførelse. Der vil også blive mulighed for at gå i dybden med enkelte af emnerne efter ønske. Du behøver ikke at have danset før for at tage dette valgfag.

    Valgfaget er på engelsk.

    In English: Dance

    The dance lessons will include both solo dance, couple dance and group dance. It will be the Latin American couple dances jive and salsa, and solo and group dances like showjazz and hiphop/funk. The dance study group will both include the history behind the dances, the fundamental technical principles and the learning of the practical performance. It will also be possible to dig deeper into some of the dances after the students wishes.

  • Den levende streg med Louisiana

    Ved Lisbeth van Deurs

    – Tegneforløb med Louisianas kunstformidlere

    Tegning er en grundform i kunsten. Tegneforløbet er for den der har lyst til at afprøve og fordybe sig i forskellige tegneteknikker og udforske enkelte værker der aktuelt udstilles på Louisiana. Tegning er en slags grundforskning og en enkel vej til at komme ind i kunsten og eksperimentere med den. Gennem tegning tænker man og ser verden på en ny måde.

    Vi kommer til at arbejde ud fra naturen og figuren i forskellig skala S, M, L og XL. Vi går på opdagelse i Louisianas samling af kunstværker, hvor vi bl.a. undersøger hvordan kunstneren Alberto Giacomettis skulpturer udtrykker den indre og ydre væren til. Vi går også på opdagelse i særudstillingernes univers, hvor vi bevæbnet med blyant undersøger materialers magi.

    Vi kommer til at arbejde med croquis dvs. tegning ud fra levende model og vi arbejder en særlig gang med koldnålsradering; tegning og tryk på kobberplader med vores grafikpresse.

    Louisianas arkitektur lægger op til særlige tegneøvelser, hvor der arbejdes med skala, overflader og rum. Louisianas skulpturpark udnytter vi, hvis vejret tillader det, til at omsætte den levende natur og se hvordan kunstnerne henter deres inspiration og hvordan skulpturerne tilpasser sig landskabet.

    Onsdag formiddage foregår som regel på Krogerup. Onsdag og fredag eftermiddage forgår som regel på Louisiana.

    Undervisningen varetages af Louisianas Kunstformidler Lisbeth Van Deurs, uddannet fra Kunstakademi (MA, Drawing) i London og Krogerups Malte Klagenberg uddannet fra Det Jyske Kunstakademi og the Royal art academy i Stockholm. Malte arbejder i mange forskellige medier og materialer. Alt fra skulptur i savsmuld over syre-malerier til tegneserier. Han er i høj grad materialets mand, og han har værktøjskassen i orden.
    Louisiana Museum for Moderne Kunst

    Valgfaget er på engelsk.

    In English – The Living Line

    (Drawing course, Krogerup College / Louisiana Museum of Modern Art).

    Drawing is essentiel when it comes to art. This course aims to give the student a basic understanding of art through drawing as a medium. It provides the participant with an oppertunity to really go into different tecniques via lots of drawing pratice as well as dialouge around sculptures and other art pieces currently exhibited in Louisiana.

    The programme includes working from nature and from the figure. Taking a starting point in the artpieces in the different current exhibitions and the permanent collection in Louisiana Museum of Modern Art.

    Working from live model, working from sculptures of Giacometti and printmaking from cobber plates is also a part of the programme. The course includes exercises from Louisians architecture too.

    The sessions will take place At Krogerup College as well as in Louisiana Museum of Modern Art.

    The people teaching the course are: Louisianas art historian Lisbeth van Deurs. Lisbeth graduated from London with a BA (HONS) degree in printmaking and later with an MA in drawing. And also Krogerups Malte Klagenberg, who graduated from Det Jyske Kunstakademi and the Royal art academy in Stockholm. Malte works with a wide variety of media and materials. Counting everything from sculpturing with sawdust to acid-paintings and comics.
    Louisiana Museum for Moderne Kunst

  • Den store julefrokost

    Ved Frederik Schack von Brockdorff

    Julefrokoster er på samme tid fuldstændig fantastiske og totalt frastødende. Vi æder, til vi er ved at sprænges, vi drikker, til vi ikke kan gå og bliver til amoralske dyr, der er utro, vulgære og hæmningsløse. Det er orgier med overforbrug, madspild og dekadence. Men samtidig er julefrokoster jo også helt fantastiske. Vi bryder med hverdagens rationalitet, vi sætter fokus på den gode mad og det hyggelige samvær, og vi tager en pause fra hamsterhjulets evige snurren. Julefrokosten er blevet en joker, der kan ødelægge forhold, arbejdspladser og familieidyl, men samtidig har den et fantastisk potentiale for hyggeligt samvær og fælles nydelse over god mad, lækre øl og gode samtaler.

    På dette fag bygger vi vores egen bæredygtige julefrokost op fra grunden, samtidig med at vi udforsker julen og julefrokosten som fænomen. Vi skal brygge øl med en brygmester, finde vores egen særlige surdej til rugbrød, marinere lækre julesild, plukke høner til hønsesalat og fremtrylle fantastiske snapse. Mens vi med hænderne skaber lækkerier til julebordet, hører vi om de enkelte retters historie, ingrediensernes tilbliven rundt om i verden, og vi diskuterer etiske problemstillinger i forhold til produktion og forbrug. Vi trækker på viden om det gode håndværk, religion, filosofi og sociologi, når vi udforsker den mad, som vi spiser, traditionerne bag den og det store behov for at skeje ud til en julefrokost.

    Det bliver en fantastisk anledning til at få hænder, smagsløg og snakketøj i omdrejninger, mens vi nærmer os december måned og går klogere ind til julen sammen.

    Valgfaget er på engelsk.

    In English

    The Great Christmas Lunch
    The Danish concept of ‘Christmas lunch’ is on one hand fantastic and on the other hand totally repulsive. We eat and drink until our bodies are almost exploding, and the normal moral rules of society are cancelled as everyone acts like crazies, cheats on their partners and makes copies of their asses in the office. It is orgies of overconsumption, food waste and decadence. But at the same time the Christmas lunch is a fantastic event. We break the everyday routine, we take a break from a stressful work life and we focus on good food and take our time to meet with friends and family to enjoy each other’s company in the dark winter months.

    In this elective subject we will take the best elements of the traditional Christmas lunch and add the concept of sustainability. We will create our own Christmas Lunch from scratch and at the same time discuss aspects of Christmas and the concept of the Christmas lunch. We will use our own hands and make our own food and drinks as we will catch fishes in the sea, brew beers with a brew master, make our own pickels and bread, and hopefully kill a chicken. While we see the great Christmas lunch slowly evolve in our hands, we will discuss religious and sociologic aspects of Christmas and also talk about food production and the concept of orgies.

    Note: There will be a small amount to pay for transport to the fishing boat and rental of fishing rods.

  • Det Digitale Menneske

    Ved Mikkel Vinther

    Hvad er det gode digitale liv? Hvordan genfinder vi evnen til at være nærværende, når vi er afhængige af vores smartphones? Hvordan indretter vi os, så det er mennesket, der bruger teknologien, og ikke omvendt? Er det nødvendigt med en kollektiv digital grundlov for at stoppe den gennemtrængende overvågning fra digitale mastodonter som Google og Facebook? Og hvordan trænger man i gennem i en verden, hvor din og min opmærksomhed, der er nødvendig at fange for at sprede dit budskab, er den mest eftertragtede vare på markedet?

    DET GODE DIGITALE LIV – JEG’ET OG FÆLLESSKABET
    Det Digitale Menneske undersøger, hvordan den digitale og teknologiske udvikling påvirker dig og mig, og hvad vi alene og i fællesskab kan gøre ved de digitale udfordringer. Vi diskuterer digital dannelse, ekkokammer-effekt, fake news og den bagvedliggende ‘opmærksomhedsøkonomi’.

    Med input fra forskere, redaktører og andre eksperter får du den seneste nye viden om digitale trends og udfordringer og undersøger alt fra, hvordan vi reparere hjernens overophedning, fordi vi glemmer at ’slukke’ den, til hvordan sociale mediers håndtering af informationer – sande eller ej – påvirker vores ellers oplyste, demokratiske samfund.

    Sammen går vi kritisk til de digitale medier og stiller spørgsmålstegn ved de samfundsmæssige udfordringer om ophavsret, overvågning og de store SoMe-monopolers magt og magtanvendelse i verdenssamfundet. Vi læser artikler, ser dokumentarfilm, lytter radiobiograf og diskuterer, om det er muligt at ’stå af ræset’.

    IMENS: PRAKTISK ARBEJDE MED SOCIALE MEDIER
    På Det Digitale Menneske undersøger vi også, hvordan vi benytter os af sociale medier som kommunikationskanal. Om du er en tøjbutik, et politisk parti eller har et personligt synspunkt, du gerne vil kommunikere ud, så har vi alle et budskab, vi forsøger at udbrede og ’sælge’. Sammen undersøger vi den moderne vej fra afsender til modtager.

    Det kræver kendskab til algoritmerne og viden om, hvad der vækker opmærksomhed og handlekraft. Prøv kræfter med ’det gode indhold’ gennem arbejde i praksis og lær konkrete værktøjer.

    Beregn ca. 200 kr. til transportudgifter til to heldagsture til København.

  • Det eksotiske Sverige

    Ved Bjarne Hald

    Man kan rejse til fjerne lande for at lede efter det spændende og fremmede, men man kan også bare tage til Sverige. Vort broderfolk byder på kanelbullar, Falunrøde træhuse, eksplosiv surströmming, hotdog med rejesalat, vemodig spillemandsmusik og et landskab med klipper, skærgårde og enorme skove. Men Sverige er eksotisk med mere end det. Svenskerne lever i et land med andre forestillingerne om politisk korrekthed, køn, feminisme, integration og autoritet, end vi danskere gør. Vi studerer alt fra mad, populærkultur, politik – men særligt antropologiske teorier om svenskerne og forskellene mellem ’dem og os danskere’. Vi tager selvfølgelig også på to dages feltarbejde, for der er jo kun 15 kilometer over Sundet.

    Første tur bliver en lang dag på cykel udi det svenske landskab med hyggelige, uformelle møder med lokalbefolkningen. Vi spørger, spiser og spejder efter alt det særligt svenske. Anden tur går til Malmö og den gamle universitetsby Lund, og her går vi i dybden med analyse af forskellene. Vi mødes med journalister, forskere og erhvervsfolk, der kan give forklaringer på, hvordan to lande der ligger lige op ad hinanden, alligevel på mange områder er så forskellige. Vær nysgerrig over for Sverige – og bliv som bonus klogere på Danmark.

    Beregn ca. 350-400 kroner til transportudgifter til de to heldagsture

  • Drama

    Ved Bolette Schrøder

    Drama er et fag, som giver dig mulighed for at lære noget om ’approach’ og formidling – om kommunikation og om interaktion mellem mennesker; endda på en legende og let måde.
    Vi bruger de sceniske virkemidler til at lære at bruge tankens og følelsernes kraft bevidst, så vi kan lade hjernen og hjertet arbejde sammen.

    Det handler om kropssprog og om de roller, vi spiller – og roller vi tilegner hinanden.
    Vi arbejder med konkrete redskaber, som optimerer din evne til at kende egne og andres virkemidler.

    Du får mulighed for at udforske egne talenter i et trygt rum, som vi skaber sammen. For det handler nemlig i høj grad om samarbejde og om at have det sjovt, mens vi skaber.

    Og selv om du ikke er, eller skal være, skuespiller, så spiller vi alle teater i livets store rollespil – hele tiden.
    Vores politikere og vores medieformidlere lærer, hvordan de skal gebærde sig foran publikum og kameraet, for at deres budskab kan virke troværdigt og kraftfuldt.
    Vi har reality TV, hvor psykologer er med til at caste de bedst egnede til at være ’på’ – som ’sig selv’.

    Vi har X Faktor, hvor du dømmes inde eller ude foran et kæmpe opbud af tilskuere.
    Vi har en kompleks verden, hvor dit indtryk og dit udtryk kan løbe verden rundt på få sekunder.

    Og i den virkelighed er det en meget stor fordel at vide noget om, hvilke roller vi selv og andre spiller og om, hvordan vi bedst kan blive i stand til at komme ud over rampen med de talenter, vi gerne vil dele med verden. Eller hvordan vi kan undgå at blive trukket rundt i en manege og medvirke i en cirkusforestilling, som vi slet ikke ønsker at deltage i.

    Du spiller altid hovedrollen i dit livs film – men ved du, hvordan du agerer optimalt?

  • Event making – Krogerup Højskole

    Ved Frederik Schack von Brockdorff

    Brænder du for at arrangere festivaler og events med livemusik, den flotteste bar og flere hundrede glade mennesker? Så er Event Making lige noget for dig.

    Kurset giver indblik i samtlige elementer i forbindelse med grundlæggelsen af en ny festival, hvor der skal prøves kræfter med bl.a.: musikbooking, billetsalg, budgettering, marketing, logistik og meget mere. Du kommer om bag faceaden og med i styrerummet – Du kommer til at lære hvordan man gør, mens du gør det.

    I løbet af kurset får vi besøg af, og tager på besøg hos, eksperter inden for de danske festivaler, musik og oplevelsesøkonomi, som fortæller hvordan de laver events, og inspirerer os til, hvordan vi ønsker at lave vores egen festival – Maybeats i maj.

    Fra den allerførste undervisningsgang har vi fokus på planlægningen af festivalen, men faget handler også om at lære at arbejde sammen, om at få gode idéer og om at kunne strukturere et hvilket som helst projekt. Vi arbejder løbende på at finde ud af hvad det er for en festival vi ønsker at skabe, samtidigt med at der blive præsenteret arbejdsværktøjer og inspirationscases fra landet s øvrige festivaler. Eventmaking skiller sig ud ved at ende ud i et konkret produkt, som involverer flere hundrede andre mennesker, og derfor er det vigtigt, at vi også sætter os nogle klare målsætninger, som vi kan og skal lægge os i selen for at indfri.

    Kurset veksler imellem en teoretisk tilgang og en praktisk orienteret tilgang, således at de generelle værktøjer hele tiden eksemplificeres i konkrete cases. Derudover indgår der en del film og billedmateriale i undervisningen.

    Festivalerne er i centrum – Kurset tager primært udgangspunkt i den danske festivalkultur og de store danske musikfestivalers opbygning, men omhandler dog også de arbejdsopgaver der er på de danske spillesteder og ved store udendørs koncertafviklinger.

    Undervejs i undervisningsforløbet tages på inspirationstur på en eller flere af landets festivaler og spillesteder.

    Indhold
    Følgende opgaver og temaer vil blive gennemgået i løbet af kurset:

    1) Festivalbegrebet, festivalkultur, fællesskab.
    2) Aktører – markedet, festivaler, events, målgrupper, konkurrenter.
    3) Første skridt – fra ide til handling (visioner, netværk, forretningsplan).
    4) Tidsplan, milepæle, planlægning, organisation.
    5) Budgettering, indkøb og finansiering, partnere, sponsorering.
    6) Adgang – armbånd, system, indkøb, design etc.
    7) Sikkerhed, myndigheder, tilladelser og lokalsamfund.
    8) Presse, promotion, kommunikation, medieplan og marketing.
    9) Musik – booking, aktører, produktion, sceneafvikling.
    10) Frivillighed – frivilligledelse, fællesskab, værktøjer.
    11) Praktik og Afvikling – opbygning, afvikling, renovation, transport, trafik, nedpilning.
    12) Det unikke brand (eksempler på unikke kultur og festival brands).

  • Filmens verden – kunsten at se film

    Ved Bjarne Hald

    Valgfaget Filmens verden starter med et introduktionsforløb, hvor du lærer om filmens udtryksformer og fortællestil. Dette giver holdet et fælles grundlag for at beskæftige sig med andre emner indenfor filmens historie. Udgangspunktet er nyere filmteori, der handler om, hvordan seeren med kognitive koblinger kan skabe sammenhæng i filmisk fortælling. Og hvordan filmens stil (billede, lyd og klip) på meget forskellig vis kan skabe fortælling.

    Holdet vælger derefter selv tre emner, som vi arbejder mere i dybden med. Det kan være en filminstruktør med en særlig stil som fx. Lars von Trier, David Lynch eller Pedro Almodovar. Vi undersøger instruktørens stilistiske og fortællemæssige særtræk og diskuterer, hvordan instruktøren selv opfatter film som en særlig kunstform. Vi kan også arbejde med en filmgenre som fx. gyser, science-fiction eller roadmovie. Her ser vi på, hvordan en genre arbejder inden for fælles billedsprog og/eller fortællemønster, og hvordan det påvirker os som filmseere. Hvad er det, der skal være i en western, eller hvorfor ser vi gysere, der gør os vildt angste?

    Sidst vælger holdet et filmhistorisk emne, hvor vi går i dybden med en særlig periode i filmhistorien. Det kan være Film noir, som er en særlig dyster Hollywood-genre fra 1940’erne med livstrætte detektiver og farlige ’femme fatales’. Eller fransk nybølge, som dækker over en række unge franske filminstruktører, der i begyndelsen af 1960’erne revolutionerede filmsproget med nye måder at filme og klippe på.

    Filmholdet arrangerer også filmmarathon og går en tur i biografen.

    I valgfaget Filmens verden får du set og arbejdet med en række film, som du måske ellers ikke ville have set. Og vigtigst får du en filmhistorisk og teoretisk ballast, som gør dig til en mere kyndig filmseer, lige meget hvilke film du ser.

    Velkommen i mørket.

  • Filosofi – eksistens, etik, samfund og sandhed

    Ved Malene Trock Hempler

    “Hvad skal vi med filosofi?
    Mennesket, forstået som enkeltpersoner og personsager diskuteres ihærdigt i det offentlig rum og dækkes massivt i medierne. Men diskussionen af menneskesyn er forbløffende fraværende. Idehistorien demonstrerer ellers med al ønskelig tydelighed, at opfattelsen af mennesket har betydning for etiske og politiske dispositioner. Manipulerbar materie? Fornuftigt åndsvæsen? Homo oeconomicus? Egoistisk? Vi er alle menneske-lige, men det er ikke lige gyldigt hvordan vi opfatter det og derved hinanden. At kunne stille spørgsmål ved præmisser, begrebsvalg, argumentation og vidensgrundlag er afgørende.

    Og kaster man et blik på idehistoriens gang, så rives ideer ned gang på gang. Kritik kan være justerende eller nådesløs og sønderlemmende – det er dyden. Fascinerende er det dog, at der rives ned for henrevet at bygge andet op og at kritikkens kraft således ikke kun er destruktiv, men også opbyggelig og selv udsætter sig for kritikkens mulighed ved sin ytring. Filosofien har i høj grad, siden Nietzsches samtidsdiagnostik – populært opsummeret som erklæringen af Guds død – beskæftiget sig med endeligheden, med vejen mod afgrunden og døden. Mangt og meget er erklæret slut, både metafysikken og historien. Alligevel bliver tanker til og ideer opstår. Mennesker bliver til, overlever, heler deres sår, rejser sig og går videre. Forandrer sig og forandrer verden. Finder forladte forestillinger og genopfinder dem. Finder vej og finder sammen – nogle gange. Det som er nyt, bryder ind i etablerede ordener og kræver sin plads og eksistensret. Men en ny ide kan i sin vorden være skrøbelig og let at feje af bordet. Opdager vi de originale ideer og visioner, får de mulighed for udfoldelse? Udtrykker den herskende retorik tilstrækkelig respekt for nye drømme, udtryksveje og former eller afvises de ofte med det etableredes magt-skråsikkerhed? Ironisk nok samtidig med at kreativitet og innovation prises og efterlyses.

    Filosof Malene Trock Hempler vil gribe tilbage i filosofihistorien og tage fat i nutidige problemstillinger. Hvorledes udfolder eksempelvis medierne vores verden og konkrete sager? Og hvordan påvirker det vores forståelse samt stillingtagen? Hvilkn betydning har det etiske dømmekraft, og hvorledes er dynamikkerne mellem fakta og løgn? Mellem subjektivitet og objektivitet? Mellem manipulation og postulat? Mellem sikker grund og sund tvivl?

    Vi vil blandt andet læse Platon, Descartes, Hume og Kant. Samt Kierkegaard, Sartre og Hannah Arendt. Undervejs er der åbent for at alle deltagere kan komme med temaer og ideer, som vi sammen kan tage op i valgfaget. Undervisningsformen vil variere og tekstlæsningen holdes indenfor timerne.”

     

  • Friluftsliv

    Ved Marcus Vincent Frostholm

    Vi forlader de indendørs rammer og tager ud i den vilde natur. Væk fra det, som normalt omringer os. Vi skal ud og indsamle nye syn, nye perspektiver og nye oplevelser. Ud på havet, ned i havet og ud i skoven for at få beskidte fingernegle. Det bliver både dramatisk, men også stille og hyggeligt. Oplevelserne vil udfordre men på samme tid give os mulighed for at reflektere. Vi skal være seriøse, men mest af alt skal vi have det sjovt.

    Instruktørerne har lavet et udfordrende og inspirerende program ud fra grundbegreber om motiverende læring og selvstændighed i forhold til fællesskab og inviterer på den baggrund eleverne til adventure, friluftsliv og idræt.

    Vi vil benytte den smukke landlige natur, der omgiver Krogerup Højskole til aktiviteter som havkajak, adventure race, løb, havsvømning, bivuak bygning, og vi vil lave mad udendørs. Medbring praktisk tøj, godt humør og en stor appetit på eventyr.

    Krav til valfaget: godt humør, lyst til at lære, god til at svømme og en cykel.

    Valgfaget er på engelsk.

    In English: Outdoor Life

    We will leave the indoor and move into the wild. Away from what usually surrounds us. We are going out to collect new views, new perspectives and new experiences. Out on the ocean, into the ocean, into the forest – getting our fingernails dirty. It will be dramatic at times but also relaxed and quiet. The experiences will bring about reflection but at the same time challenge us. We will be serious, but most important we will have lots of fun.

    The instructors have planned an adventurous and inspiring programme from ideas about motivated learning and independence vs. unity.

    We will use the fabulous countryside that surrounds Krogerup. That is our starting point for activities such as tree climbing, kayaking, adventure race, running, camp building, sea swimming, and we will cook outdoor as well. Bring practical clothes, your good mood and a good deal of appetite for adventure!

    Requirements for attending the course: a bicycle, good swimmer, and a desire to learn and explore.

  • International Affairs

    Ved Mathias Findalen & Poya Pakzad

    The course targets students with an interest in international relations, politics and the global driving forces of the 21st Century.

    International governance is at a crossroad: the need for efficient instruments to solve multiple global crisis is more urgent than ever, while the complex and glocalizing nature of global crisis makes it ever more difficult for the international community to address problems: A failed war on terror, a vague and inconsistent response to reforms and uprisings in the Middle East, and passivity and negligence in the face of ecological disaster, are only some of the significant shortfalls in international governance that we witness today.

    Are there alternatives to the picture of powerlessness and incompetence of international institutions? During the workshop we will discuss humane and efficient ways to international good governance. We will come up with our own ideas to advocate for change and improvement in world affairs, and we will practice presentation skills and techniques to deliver these ideas to world leaders.

    Students are expected to contribute to the course by presenting topics. A fair amount of online research and in depth preparation by the students is required as well as good understanding of English and motivation to take active part.

    The workshop covers global themes such as:

    – democracy and peace in conflict zones

    – development (and alternatives)

    – climate change and global sustainability

    – global activism, power and resistance in North-South dialogue

    – the crisis of capitalism

    – globalization and its consequences for our understanding of ourselves and the world

    – international institutions and instruments

    Guest teachers, invited speakers and visits to multilateral organizations, NGOs and other places of interest form part of the course.

    Challenge your horizon – and engage in global action!

    Valgfaget er på engelsk.

  • Keramik

    Ved Peter Glad

    Keramik opstår i spændingsfeltet mellem intuitiv sanselighed og matematisk præcision. Man skal styre hænderne og drejeskiven, så skålen bliver rank og lige, men samtidig skal man give slip på kontrollen og lade kreativiteten tage fat.
    Studiekredsen giver dig et bredt indblik i keramikkens mange udtryksformer. Du vil komme til at arbejde med en række forskellige teknikker, bl.a. drejning og støbning i porcelæn efter egen gibsform og vi skal eksperimentere med forskellige glasurer og dekorationsteknikker.
    Vi tager også ud af værkstedet og ind til København, hvor vi lader os inspirerer ved besøg på gallerier, museer og i keramiske værksteder. Og så skal vi se dokumentarfilm om nogle af vores tids største keramikere, bl.a. den dansk-tyske Alev Siesbye.

  • Midsommerfesten

    Ved Mads Philipsen

    I hele norden har vi altid fejret overfloden af lys og sol midt på sommeren som et kærkomment afbræk fra den lange mørke vinter. I Danmark fejrer vi Sankt Hans mens vores gode naboer i Sverige fejrer midsommerfesten. Begge ritualer er blandinger af gamle hedenske traditioner, kristne ritualer og mere moderne indslag. Mens fejringen i Danmark i dag er forholdsvis begrænset, så er er det en af de vigtigste højtider i Sverige. På dette fag dykker vi ned i baggrunden for den svenske midsommerfest samtidig med at vi forbereder vores egen fejring af sommersolhvervet.
    Vi skal bygge og pynte vores egen majstang, brygge øl, fange sild og bage brød. Vi skal besøge Årstiderne og lære om glæden ved de gode råvarer. Vi skal lave blomsterkranse og snaps. Vi skal snakke med en præst om ritualers betydning i dag og baggrunden for Sankt Hans og midsommerfesten. Vi skal se på, hvordan ritualer bliver brugt som kampplads for ideologiske konflikter, hvor f.eks. højreradikale grupper prøver at vinde definitionsretten og fejringen af sommersolhverv og andre gamle traditioner. Vi slutter af med vores egen fejring af midsommeren på Krogerup Højskole.

    NB: Der vil være egenbetaling i forbindelse med transport og indkøb af nogle råvarer.

    Valgfaget er på engelsk.

  • Køn, normer og privilegier

    Ved Nico Miskow Friborg

    Transaktivister over hele verden kæmper for transpersoners rettigheder, tv-serier søger at repræsentere samfundets diversitet, brune kvinder, queers og transpersoner bekæmper racisme – også inden for feministiske rum – og popkunstnere har rejst aktivistiske flag for at være med i kampen! Diskussioner om feminisme og køn raser derudaf over alt i politiske partier og kampagner, på de sociale medier, i populærkulturen og inden for de akademiske områder.

    Vi skal se nærmere på, hvordan det køn, vi tildeles ved fødslen, påvirker de muligheder, vi har i livet. Vi skal stille spørgsmål som, hvorfor ses nogle kroppe som normale og smukke? Hvorfor opdrages børn ind i (kun) to modsatte køn? Er det overhovedet nødvendigt at have køn? Vi vil undersøge, hvordan køn interagerer med race, etnicitet, klasse, fysisk og mental funktionalitet, religion, nationalitet, seksuel orientering og kultur for bedre at kunne forstå, hvordan det at være en hvid, heteroseksuel, middelklasse kvinde giver andre livserfaringer og muligheder end at være en brun, økonomisk udfordret queerperson.

    Mens vi undersøger og bliver klogere på vores egne privilegier og kønnede position(er), vil vi diskutere mulighederne for handling og for at skabe forandring. Det vil vi gøre ved at se nærmere på forskellige aktivistiske kampe, debatter i nyhederne og på de sociale medier, ved at trække på eksempler fra vores hverdag og ved at undersøge, hvordan akademisk arbejde og teorier kan hjælpe os til at besvare nogle af alle vores spørgsmål. Vi vil arbejde hårdt for at skabe et tryggere rum, hvor vi sammen kan lære, diskutere, udforske og få nye perspektiver på, hvordan køn og den krop, vi bebor, påvirker de måder vi lever i verden på og de muligheder, vi har i livet.

  • Med litteraturen i vildmarken

    Ved Anne Steen Himmelstrup & Liv Mygind

    Vi læser i og om naturen. Vi tager med de store filosoffer på vandretur og sover i tipi i de svenske skove. ‘Med litteraturen i vildmarken’ handler ikke om klassisk tekstanalyse, men i stedet bruger vi litteraturen som afsæt til at diskutere det vilde liv.

    Samtidig bygger vi mange bål, og vi læser højt, mens vi hviler øjnene på flammerne, der danser. Vi lytter, lader os inspirere og går ud i skovene, rundt om søer og søger ly i shelters. Måske opdager vi, hvad vi går og drømmer om, mens vi bevæger os i stilhed og skriver, mens vi vandrer.

    Undervisningen foregår så vidt som muligt ude i naturen, i shelters eller rundt om bålet i haven. Vi skal også på en endagsvandretur, og så skal vi besøge forfatter Andrea Hejlskov i Sverige, hvor vi sover tipi, samler urter og snakker om livet i skoven.

    Og hvad så hvis det regner? Ja, så tænder vi selvfølgelig op i pejsen og spiser boller, mens vi ser en vildt god filmatisering af en bog, der handler om en ung piges vandring alene i den amerikanske vildmark.

    De bøger, vi læser, handler blandt andet om at forlade det civiliserede samfund og gå ud i skovene for at finde svar, starte forfra eller lade sig inspirere af årstiderne og det simple liv. Eksempler på litteratur, du vil møde på dette valgfag: Den store flugt, Wild, Ind i vildmarken, Walden, Sommerbogen, Klatrebaronen og en masse noveller og digte.

    #wewillalwayshavethewoods #skriviskoven

    Beregn cirka 300 kroner til transportudgifter til turene.

  • Psykologi

    Ved Anna Bak-Jensen

    Psykologi findes alle steder. Derfor vil viden om psykologi hjælpe os til at forstå en masse sammenhænge og dynamikker, som vi måske førhen overså. I dette fag, skal vi mere specifikt beskæftige os med en af de nyere tilgange indenfor psykologien, nemlig narrativ psykologi. Indenfor narrativ psykologi er man optaget af fortællinger. Både de fortællinger vi har om os selv, om andre, de fortællinger der findes i samfundet og disses mere eller mindre usynligt påvirkning af vores opfattelser. Hvad gør det fx ved os at få stillet en diagnose? Er det en lettelse eller en dom, når vi benytter os af kategoriseringer? I den narrative psykologi fokuserer man på sproget, og sprogets magt. Narrativ psykologi hænger tæt sammen med filosofi, men også med samfundsvidenskab, da man analyserer på konstruktioner, diskurser mm. i samfundet.
    I dette fag, skal vi ikke kun tale teori og metoder, men også arbejde så praktisk med faget, som muligt. For psykologi er blandt andet funderet i undersøgelser, forsøg mm. og vi skal både interviewe, se film, diskutere og med garanti lære en ting eller to, om os selv.

  • Radio

    Ved Jesper Himmelstrup

    På valgfaget Radio lærer du at lave radio. Du lærer om radio-indslagets DNA som lyde (cleansound), stemmer, speaks, interview og musik. Og du lærer at opbygge en radiohistorie, hvor du blandt andet skal bruge elementer fra det at kunne fortælle en vittighed til mere grundlæggende dramaturgiske virkemidler.

    Som redskaber stifter du bekendtskab med elementer fra den journalistiske værktøjskasse. Og du lærer, at du med simple tekniske hjælpemidler kan skrue fantastiske radiohistorier sammen, der både danner billeder i lytterens hoveder og kan få dem til at grine eller græde.

    Faget veksler mellem teori og masser af eksempler, hvor du skal ud i marken og optage lyde, som du derefter skal redigere. Samtidig kommer du til at møde nogle af de ypperste repræsentanter for den gode radiofortælling herhjemme – og du kommer til at besøge DR Byen i København, hvor en stor del af hverdagens radiofortællinger bliver produceret.

  • Retorisk taleværksted

    Ved Søren Mikkel Berg

    Har du noget på hjerte? Brænder du for en sag? Vil du bevæge dine medmennesker og få dem til at engagere sig?

    Uanset om du vil forandre verden, eller du bare vil slippe for at tage opvasken, så kan det retoriske taleværksted gøre dig skarpere og mere overbevisende, når du hver dag udfører sociale handlinger med sproget og stemmen som dit værktøj.

    Undersøgelser viser, at der kun er få ting, vi mennesker frygter mere end at skulle tale for en forsamling. Det skyldes blandt andet, at vi siden renæssancen har levet i en stadigt mere skriftlig kultur, hvor de ældgamle teknikker til at skabe nærhed, interesse og fokus er trådt i baggrunden. Det er en skam, for mundtlig kommunikation er en forudsætning for både den demokratiske samtale og for tillid og relationer mellem mennesker.

    På kurset arbejder vi med mundtlighedens principper. Det handler om at være troværdigt til stede i sit budskab og komme i kontakt med sit publikum. Her lærer du at skære indholdet til, så det gode argument står klart i tilhørernes bevidsthed, og de sanser og oplever dine ord.

    Kurset er et praktisk værksted, hvor vi øver os på de retoriske teknikker og værktøjer. Vi lærer af de bedste og af hinanden. Det er sjovt og ufarligt, og alle kan være med.

     

  • Musik

    Ved Anders Filipsen

    På dette hold spiller vi musik, vi lytter til det og forhåbentlig opdager og oplever vi nye aspekter af musikken. Vi spiller en blanding af numre I kommer med og som jeg kommer med. Vi skriver vores egen musik og så arbejder vi med inspiration – alt sammen for at åbne vores ører for hvordan musik kan lyde, og hvordan man kan spille sammen. Det er på ingen måde en nødvendighed at du har spillet før. Det eneste du skal komme med til holdet er glæde og en nysgerrighed og villighed til at prøve noget nyt!

  • Sex, kærlighed og kommunikation

    Ved Amanda Lagoni

    Vær med til at diskutere kærlighed, seksualitet og krop.

    På dette valgfag skal vi tale om alt det, i IKKE lærte i folkeskolens seksualundervisning.
    Hvad er kærlighed? Hvad er gode/dårlige relationer? Hvad er seksuel energi, og hvornår er det for lidt, og for meget? Hvad vil det sige at give slip, og give slip på hvad? Hvad er ok og hvornår skal der sættes grænser? Hvad er god sex og hvordan har vi det? Og ikke mindst, hvad burde alle drenge vide om, hvordan en piges krop fungerer – og omvendt! 

    Vi skal se på kropslig og mental kommunikation, personlighedstyper, kærlighedssprog og meget mere.

    Gennem teori og praksis, oplæg, billeder og videoer, og først og fremmest dialog, vil vi udforske ovenstående – og meget mere. Vi skal udforske og tale om kropssprog, troskab, og ærlighed. Vi skal udfordres og opleve, og få ny indsigt i os selv og hinanden

  • Skriveværksted

    Ved Liv Mygind

    At skrive røven ud af bukserne – Dette er et kursus i at sige noget om verden på en smuk, grineren eller ond måde og at blive bedre til at give os selv og hinanden tekstkritik.

    Vi eksperimenterer med fiktionens mange genrer og bliver skrappe til at lege med sproget, hvad enten vi skriver vred poesi, kærlighedssange, sigende facebookopdateringer, erotiske noveller, klummer eller rejsebeskrivelser, der får modtageren til at pakke kufferten.
    Vi låner både fra fiktionens og journalistikkens værktøjskasse, når vi kaster os ud i at finde detaljen, der siger mere end tusind ord, og når vi tegner for at blive bedre til at se og dermed beskrive. Vi skal lege med ord og genfinde døde ord, der puster liv i sproget. Gennem et hav af skriveøvelser og benspænd arbejder vi med at sige meget på lidt plads eller at zoome helt ind og bruge 2.000 ord på at beskrive et enkelt træ i skoven. Vi skal også lære af de store og lade os inspirere af nye poeter og gamle ordsnedkere som Dan Turèll, Tove Jansson og Charles Dickens.

    Vi øver os også i at ælte hinandens tekster og give god og konstruktiv feedback.Når du har skrevet dig gennem dette valgfag, vil du være helt fortrolig med ord som krambambuli og sinecure, du vil have fået endnu mere lyst til at sætte ord på papir, og vi vil sammen forberede en art oplæsning.

  • Social entrepreneurship

    Ved Mia Toftdahl

    The field of social entrepreneurship is growing rapidly these days, and the term shows up in all kinds of situations and contexts. But what does it actually mean? Is social entrepreneurship the solution to all problems, or is it just a buzzword that’s been used too much and watered down by its popularity? Is it possible to use our own passions and interests to develop solutions for your community? And how do you develop a project that is both good for business and good for the society?

    In this course, you will get the chance to put your own, and each other’s, ideas into action! We will learn from the diversity and differences that we all bring to the course, and the course will therefore to a great extent be shaped by you and your own personal interests.

    Throughout the course, you will develop and plan your own project. And along the way learn about creative processes, setting goals, and how to present and sell your idea to others. You will also learn a lot more about yourself throughout this course, including your own strengths and competences, and how these can be useful as an entrepreneur or a project leader – or generally in many other aspects of life.

    The course will cover topics such as:
    • Idea creation
    • Project planning
    • Team work
    • Social change
    • Idea pitch
    • Feedback
    • Project evaluation
    • Sustainability

    The course will be a mix of lectures, case studies, visits by social entrepreneurs themselves, student presentations, group work and interactive assignments and workshops.

    The course will be taught in English.

  • Syng ud

    Ved Rikke Forchhammer

    Har du lyst til at blive god til at bruge din stemme, så er det her det foregår!

    Udtryk dig selv gennem din sang­stemme. Du lærer om stemmeteknik og vejrtrækning, og hvordan du bruger din stemme rigtigt og frit. Vi danner en vo­kalgruppe og syn­ger mange forskellige sange, både enstemmigt og flerstemmigt, på dansk og på udenlandsk. Vi synger pop, rock, jazz, viser, barbershop, afrikanske sange og klassiske korsatser.

    Valgfaget er på engelsk.

    In English: Sing out

    If you want to be good at using your voice, this is the course for you!

    Express yourself through song. You will learn about voice technique and breathing, and how to use your voice in correctly and in a free way. We will form a vocal group and sing many different kinds of songs, both in unison and in part harmony, in Danish and in other languages. We’ll sing pop, rock, jazz, songs, barbershop, African songs and small classical choir arrangements.

  • Video on the move

    Ved Sebastian Cordes

    Video on the move – dokumentarfilm med mobiltelefoner
    Få styr på mulighederne med filmstudiet, du har i lommen.

    Der er stort set altid en smartphone, en tablet eller et lommekamera tilstede – alt sammen udstyr der er i stand til at optage video i en kvalitet, der for 10 år siden ville gøre professionelle filmskabere misundelige. Selv oscarvindende film som Burma VJ og Searching for Sugarman gør brug af smartphonens kamera. Nu er det op til dig at skabe de videoer, du gerne vil se.

    På ‘Video on the move’ åbner vi for produktion af små dokumentarfilm med det udstyr, der er let tilgængeligt – og vi producerer fra første dag.Vi skal se på poetiske rejsedokumentarer og dokumentarfilmens muligheder, men allervigtigst: Du vil få en teknisk basisindføring, blive stærk i at give og modtage feedback på videoprojekter og komme ud over rampen med dine egne videoprojekter.

    Vær klar på at se verden igennem kameralinsens perspektiv, og skab de film, du gerne vil se.

    Valgfaget er på engelsk.

    In English

    Video on the move – cell phone video documentary
    Have you realized the moviemaking potential you have in your pocket?

    The ever-present smart phones, tablets and pocket cameras have made it possible to create videos in a quality most professional filmmakers only dreamt of 10 years ago. Even Oscar winning documentaries such as Burma VJ and Searching for Sugaman has used the smartphone camera in their pursuit for of great stories.

    Now it is up to you to create the videos you want to see.

    ‘Video on the move’ opens the world of possibilities in making short documentary films with equipment that is readily available – and we start production on very first day! We are going to look at poetic travel documentaries and the possibilities of the documentary film, but most importantly: Through the course you will learn the technical basics of filmmaking, boost your skill to give and receive productive feedback on videos and of course produce a range of different videos.

    Be ready to change the way you see the world through a camera lens and use video to document the exciting things of your life.

  • Yoga

    Ved Tine Salling

    I yoga arbejder vi hen imod en body-mind balance gennem en masse fysiske positioner, vejrtrækningsøvelser og meditation.
    Hovedfokus i dette fag vil være hatha yoga. Først på de fysiske stillinger. Vi kalder dem Asanas. Asanas giver styrke og balance og de udøves både for at forbedre kroppens fysiske helbred og for at klare hovedet. Vi arbejder på at bygge et teknisk fundament og få uroen ud af kroppen. Dernæst er der rum for det mere mentale arbejde og for at arbejde med prana, som kort fortalt er energiflow. Til det sidstnævnte vil vi også prøve yin yoga og kundalini, og gennemgå noget grundlæggende yogafilosfi.
    Der er mange grunde til, at det at træne yoga er blevet så populært; Kombinationen af mindfulness, vejrtrækning og fysisk bevægelse fører til en masse fordele for din krop, som fx bedre søvn, øget muskeltonus, mindre stivhed og muskelsmerte og øget cirkulation.
    Desuden er yoga sjovt og energisk samtidig med at det skærper dit fokus og dermed din koncentrationsevne og giver dig energi til resten af dagen. Det er udfordrende i begyndelsen, men udviklingen sker minut for minut i løbet af en praksis, og pludselig kan du nå dine tæer 😉
    Erfaring er ikke nødvendigt. Tilgangen bliver legende og alle kan være med. Kom med et åbent sind og så arbejder vi sammen mod et åbent hjerte.

    Valgfaget er på engelsk.

    In English

    In yoga we attempt to balance mind & body through physical postures, breath and meditation.
    The main focus in this class will be on Hatha Yoga. First the physical postures. We call them Asanas. Asanas teaches us strength and balance and are practiced to improve the body’s physical health and to clear the mind. We work towards a technical foundation and to get a stillness in our bodies to make space for stillness in our minds and prana. Prana is energy flow. You will try yin yoga and kundalini in some of the classes.
    There are numerous reasons for the growing popularity of yoga training; Yoga’s combined focus on mindfulness, breathing and physical movement brings a variation of health benefits, such as better sleep, increased muscle tone, releif from stiffness & muscle pain and improved circulation.
    Add to this, that yoga is fun & energetic while it sharpens your focus and gives you energy for the rest of your day. It’s challenging at first, but improvement literally happens minute by minute. You’ll be reaching your toes in no time 😉

    No experience necessary. Our approach will be playfull. Just come with an open mind, and we’ll work on an open heart.

  •