Valgfag

Valgfag

Ved siden af dit hovedfag har du en række valgfag. Du kan vælge mellem over 25 valgfag på Krogerup Højskole. Tager du et fuldt højskoleophold på 18 eller 24 uger, skal du vælge 3 (i efteråret) eller 4 (i foråret) Valgfagene udbydes i blokke, og du skal vælge et fag fra hver blok. Blok A og B ligger inden rejsen, mens C (og D i foråret) ligger efter. Tager du et kort ophold, vælger du 1 eller 2 valgfag.

Du bestemmer!
På Krogerup Højskole bestemmer du selv, om du vil bruge tiden i keramikværkstedet, på teaterscenen eller i dansestudiet, på tur i vildmarken, på fodboldbanen eller på Louisiana. Om du vil synge, spille i band, arrangere festival eller lave din egen podcast. Om du vil forandre verden gennem social entrepreneurship, skrive poesi, øve dit kærlighedssprog, studere international politik eller sejle i havkajak. Du kan også være med til at undersøge fodboldens kulturhistorie, komme til det eksotiske Sverige og se nærmere på heksen som en feministisk figur. Og der er endnu flere muligheder.

NB: Følgende liste viser nogle af de valgfag, vi udbyder, men de er ikke nødvendigvis i udbud det halvår, du er på Krogerup. Der kan forekomme ændringer i vores valgfagsudbud, ligesom for få tilmeldinger til et fag kan gøre, at vi må aflyse det. Et valgfag kan desuden også blive fyldt op, og selvom vi gør, hvad vi kan for at opfylde alles ønsker, kan vi ikke garantere, at du får et bestemt valgfag.

Hvis du vil se de aktuelle valgfag i udbud, så gå ind under elevophold og vælg det konkrete ophold, du er interesseret i. Da Krogerup Højskole er en international højskole, bliver nogle af fagene undervist på engelsk, som vil fremgå af beskrivelsen for de enkelte valgfag.

 

  • Body Studies / Kropsstudier

    Ved Mille Breyen Hauschildt

    Kroppen er en politisk slagmark. Den indgår i komplicerede netværk af hierarkier og magtudøvelser
    som er bestemmende for den måde, vi er i verden på. Det er denne krop og dens relationer til samfundet, som vi vil undersøge nærmere på dette fag.

    Vi har alle forskellige hudfarver, fedtprocenter, genitalier, hårvækster, ableness, hormonniveauer og måder at klæde og udsmykke os selv på. Og alle disse faktorer har en helt konkret og materiel betydning for måden, vi eksisterer som mennesker på. Et fokus på kroppen giver os anledning til at stille spørgsmål omkring: race, køn, tykhed, magt, klasse, identitet, normer, disciplinering af kroppen, kapitalisme, privilegier, seksualitet, maskulinitet, kropsliggørelse, kolonialisme, vold, teknologi, følelser og meget mere.

    I undervisningen kommer vi til at arbejde med aktuelle cases og problemstillinger både fra højskolen og fra verden udenfor. Vi kommer til at se film, musikvideoer, taler, dokumentarer, at lytte til podcasts og snakke om hardcore teori. Vi får besøg af gæstelærere, og vi skal selv på besøg hos etablerede organisationer og aktivistmiljøer. Vi får også mulighed for at være med til en forelæsning på Kønsstudier på Københavns Universitet. Vi skal desuden reflektere over kropsstudierne yderligere gennem praktiske øvelser med vores egne kroppe.

    Det er vigtigt for dette fag at skabe et trygt og rart rum for alle involverede. Uanset om du er helt ny i feltet, eller i forvejen har fulgt med i kropsrelaterede emner, så er der garanti for, at du kommer til at lære noget nyt, og at verden kommer til at se anderledes ud bagefter.

    Beregn ca. 300 kr. til transport.

    Valgfaget er på engelsk.

    In English: Body Studies

    The body is a political battlefield. It is entangled in complex networks of hierarchies and power which constitute the way we are in the world. The body and its relations to society is what we will examine in this course.

    We all have different skin colors, fat percentages, genitals, body hair, abless, hormones and traditional ways of dressing. These factors concretely influence the way we exist as human beings. With the body in focus we will ask questions related to: raciality, gender, fatness, power, class, identity, norms, disciplining of bodies, capitalism, privileges, sexuality, masculinity, embodiment, colonialism, violence, technology, emotions and many more.

    In the classes we will work with current cases and issues both from within and without Krogerup Højskole. We will watch movies, music videos, speeches, documentaries, listen to podcast and talk about hardcore theory. We will have guest teachers visiting and we will visit established organizations and activist environments. We will also join a university lecture on Gender Studies. We will furthermore examine body studies through practical exercises with our own bodies.

    It is important for this course to create a safe and comfortable environment for everyone. Whether you are completely new in this area or not, there is a guarantee that you will learn something new and that you will leave this course and think differently about the world that you live in.

  • Dans, Dans, Dans

    Soffies Dance Studio ved Soffie Dalsgaard og Andreas B. Jørgensen

    Valgfaget Dans byder på både solodans, pardans og gruppedans. Det er de latinamerikanske pardanse jive og salsa, samt solo & gruppedansene showjazz og hiphop/funk der primært fokuseres på. Valgfaget  indeholder både historien bag dansene, de grundlæggende tekniske principper og indlæring af den praktiske udførelse. Der vil også blive mulighed for at gå i dybden med enkelte af emnerne efter ønske. Du behøver ikke at have danset før for at tage dette valgfag.

    Valgfaget er på engelsk.

    In English: Dance

    The dance lessons will include both solo dance, couple dance and group dance. It will be the Latin American couple dances jive and salsa, and solo and group dances like showjazz and hiphop/funk. The dance study group will both include the history behind the dances, the fundamental technical principles and the learning of the practical performance. It will also be possible to dig deeper into some of the dances after the students wishes.

  • Den levende streg med Louisiana

    Ved Lisbeth van Deurs

    – Tegneforløb med Louisianas kunstformidlere

    Tegning er en grundform i kunsten. Tegneforløbet er for den der har lyst til at afprøve og fordybe sig i forskellige tegneteknikker og udforske enkelte værker der aktuelt udstilles på Louisiana. Tegning er en slags grundforskning og en enkel vej til at komme ind i kunsten og eksperimentere med den. Gennem tegning tænker man og ser verden på en ny måde.

    Vi kommer til at arbejde ud fra naturen og figuren i forskellig skala S, M, L og XL. Vi går på opdagelse i Louisianas samling af kunstværker, hvor vi bl.a. undersøger hvordan kunstneren Alberto Giacomettis skulpturer udtrykker den indre og ydre væren til. Vi går også på opdagelse i særudstillingernes univers, hvor vi bevæbnet med blyant undersøger materialers magi.

    Vi kommer til at arbejde med croquis dvs. tegning ud fra levende model og vi arbejder en særlig gang med koldnålsradering; tegning og tryk på kobberplader med vores grafikpresse.

    Louisianas arkitektur lægger op til særlige tegneøvelser, hvor der arbejdes med skala, overflader og rum. Louisianas skulpturpark udnytter vi, hvis vejret tillader det, til at omsætte den levende natur og se hvordan kunstnerne henter deres inspiration og hvordan skulpturerne tilpasser sig landskabet.

    Onsdag formiddage foregår som regel på Krogerup. Onsdag og fredag eftermiddage forgår som regel på Louisiana.

    Undervisningen varetages af Louisianas Kunstformidler Lisbeth Van Deurs, uddannet fra Kunstakademi (MA, Drawing) i London og Krogerups Malte Klagenberg uddannet fra Det Jyske Kunstakademi og the Royal art academy i Stockholm. Malte arbejder i mange forskellige medier og materialer. Alt fra skulptur i savsmuld over syre-malerier til tegneserier. Han er i høj grad materialets mand, og han har værktøjskassen i orden.
    Louisiana Museum for Moderne Kunst

    Valgfaget er på engelsk.

    In English – The Living Line

    (Drawing course, Krogerup College / Louisiana Museum of Modern Art).

    Drawing is essentiel when it comes to art. This course aims to give the student a basic understanding of art through drawing as a medium. It provides the participant with an oppertunity to really go into different tecniques via lots of drawing pratice as well as dialouge around sculptures and other art pieces currently exhibited in Louisiana.

    The programme includes working from nature and from the figure. Taking a starting point in the artpieces in the different current exhibitions and the permanent collection in Louisiana Museum of Modern Art.

    Working from live model, working from sculptures of Giacometti and printmaking from cobber plates is also a part of the programme. The course includes exercises from Louisians architecture too.

    The sessions will take place At Krogerup College as well as in Louisiana Museum of Modern Art.

    The people teaching the course are: Louisianas art historian Lisbeth van Deurs. Lisbeth graduated from London with a BA (HONS) degree in printmaking and later with an MA in drawing. And also Krogerups Malte Klagenberg, who graduated from Det Jyske Kunstakademi and the Royal art academy in Stockholm. Malte works with a wide variety of media and materials. Counting everything from sculpturing with sawdust to acid-paintings and comics.
    Louisiana Museum for Moderne Kunst

  • Den store julefrokost

    Ved Mads Philipsen og Frederik Schack von Brockdorff

    Julefrokoster er på samme tid fuldstændig fantastiske og totalt frastødende. Vi æder, til vi er ved at sprænges, vi drikker, til vi ikke kan gå og bliver til amoralske dyr, der er utro, vulgære og hæmningsløse. Det er orgier med overforbrug, madspild og dekadence. Men samtidig er julefrokoster jo også helt fantastiske. Vi bryder med hverdagens rationalitet, vi sætter fokus på den gode mad og det hyggelige samvær, og vi tager en pause fra hamsterhjulets evige snurren. Julefrokosten er blevet en joker, der kan ødelægge forhold, arbejdspladser og familieidyl, men samtidig har den et fantastisk potentiale for hyggeligt samvær og fælles nydelse over god mad, lækre øl og gode samtaler.

    På dette fag bygger vi vores egen bæredygtige julefrokost op fra grunden, samtidig med at vi udforsker julen og julefrokosten som fænomen. Vi skal brygge øl med en brygmester, finde vores egen særlige surdej til rugbrød, marinere lækre julesild, plukke høner til hønsesalat og fremtrylle fantastiske snapse. Mens vi med hænderne skaber lækkerier til julebordet, hører vi om de enkelte retters historie, ingrediensernes tilbliven rundt om i verden, og vi diskuterer etiske problemstillinger i forhold til produktion og forbrug. Vi trækker på viden om det gode håndværk, religion, filosofi og sociologi, når vi udforsker den mad, som vi spiser, traditionerne bag den og det store behov for at skeje ud til en julefrokost.

    Det bliver en fantastisk anledning til at få hænder, smagsløg og snakketøj i omdrejninger, mens vi nærmer os december måned og går klogere ind til julen sammen.

    Valgfaget er på engelsk.

    In English

    The Great Christmas Lunch
    The Danish concept of ‘Christmas lunch’ is on one hand fantastic and on the other hand totally repulsive. We eat and drink until our bodies are almost exploding, and the normal moral rules of society are cancelled as everyone acts like crazies, cheats on their partners and makes copies of their asses in the office. It is orgies of overconsumption, food waste and decadence. But at the same time the Christmas lunch is a fantastic event. We break the everyday routine, we take a break from a stressful work life and we focus on good food and take our time to meet with friends and family to enjoy each other’s company in the dark winter months.

    In this elective subject we will take the best elements of the traditional Christmas lunch and add the concept of sustainability. We will create our own Christmas Lunch from scratch and at the same time discuss aspects of Christmas and the concept of the Christmas lunch. We will use our own hands and make our own food and drinks as we will catch fishes in the sea, brew beers with a brew master, make our own pickels and bread, and hopefully kill a chicken. While we see the great Christmas lunch slowly evolve in our hands, we will discuss religious and sociologic aspects of Christmas and also talk about food production and the concept of orgies.

    Note: There will be a small amount to pay for transport to the fishing boat and rental of fishing rods.

  • Den store påskefrokost

    Ved Mads Philipsen

    Valgfaget er på engelsk.

    In English

    The Great Easter Celebration
    Easter is one of the most important religious celebrations around the world. We celebrate it in various ways from the catholic parades in Rome, the beautiful alfombras in Latin America during semana santa and off course the semi-secular Easter lunch in Scandinavia. Like a lot of other celebrations, Easter has evolved into a mixture of old pagan traditions and Christian rituals. In this class, we will explore the different rituals, traditions and the storytelling of Easter while planning our own celebration.

    We will brew our own beer and bake our own bread. We will make nice marinated herring and schnapps. We will visit a priest and discuss the relevance of rituals in modern society and the historical background of the Easter celebrations. We will also discuss how rituals are and ideological battlefield of different political and religious fraction in the strive for defining traditions and history. We will end it all by celebrating Easter at Krogerup Højskole.

    NB: There will be a small student payment during the class for transport and materials.

  • Den unge digters lidelser

    Ved Katinka Boye Bjerregaard

    Der er ingen, der kan skjule, hvor man kommer fra, og hvem man er inspireret af. Selv den mest ”originale” digter læner sig blidt op af andre ordmennesker. For ligegyldigt hvor mange ord, du skriver ned i en ny og ugennemskuelig rækkefølge, er vi alle mennesker. Så måske er originaliteten ikke det, vi skal søge? Måske er det mere, at vores tekster er vedkommende og menneskelige, for der ikke andre end DIG, der har oplevet dine oplevelser, og der er ingen, der kender dit fucked up hoved, som du gør.

    Det er derfor, at vi skal skrive! Og vi skal ikke altid skrive som os selv, vi skal imitere (ja, ligesom den billigste ”læder”jakke fra Føtex) Vi skal lege, at vi er Herman Bang, Søren Ulrik Thomsen, Strunge, Dan Turèll, Medina, Kim Larsen, Kidd, Yahya Hassan og Inger Christensen. Vi skal lære, hvordan alle de gamle røvhuller gør det, så vi kan finde ud af, hvad vi synes fungerer, og hvordan vi selv vil skrive.

    Vi skal både skrive digte og noveller, men også tekster, der kan blive til sange. For sangtekster kan også have vitaminer i sig. I skal finde eller forsøge at finde jeres stil. Og for helvede I må stjæle, låne og plyndre.

  • Det Digitale Menneske

    Ved Mikkel Vinther

    Det Digitale Menneske er et eksperimenterende og aktivistisk valgfag, der undersøger, hvordan den digitale og teknologiske udvikling påvirker dig og mig, og hvad vi alene og i fællesskab kan gøre ved de digitale udfordringer. Vi diskuterer digital dannelse, ekkokammer-effekt, fake news og den bagvedliggende ‘opmærksomhedsøkonomi’.

    Med input fra forskere, redaktører og andre eksperter får du den nyeste viden om digitale trends og udfordringer og undersøger alt fra, hvordan vi reparerer hjernens overophedning, fordi vi glemmer at ’slukke’ den, til hvordan sociale mediers håndtering af informationer – sande eller ej – påvirker vores ellers oplyste, demokratiske samfund.

    Sammen går vi kritisk til de digitale mediemaskiner og den verdensorden, der har gjort The Big Four (Amazon, Google, Facebook og Apple) så magtfulde, at de både kan snyde i skat, monopoltrumfe små virksomheder og videresælge alle vores personlige oplysninger uden at efterleve national lovgivning.

    Vi går på en uges digital detox, forsøger os med aktivisme, læser artikler, ser dokumentarfilm, lytter radiobiograf og diskuterer, om det er muligt at ’stå af ræset’.

    Beregn ca. 200 kr. til transportudgifter til to heldagsture til København.

  • Det eksotiske Sverige

    Ved Bjarne Hald

    Man kan rejse til fjerne lande for at lede efter det spændende og fremmede, men man kan også bare tage til Sverige. Vort broderfolk byder på kanelbullar, Falunrøde træhuse, eksplosiv surströmming, hotdog med rejesalat, vemodig spillemandsmusik og et landskab med klipper, skærgårde og enorme skove. Men Sverige er eksotisk med mere end det. Svenskerne lever i et land med andre forestillingerne om politisk korrekthed, køn, feminisme, integration og autoritet, end vi danskere gør. Vi studerer alt fra mad, populærkultur, politik – men særligt antropologiske teorier om svenskerne og forskellene mellem ’dem og os danskere’. Vi tager selvfølgelig også på to dages feltarbejde, for der er jo kun 15 kilometer over Sundet.

    Første tur bliver en lang dag på cykel udi det svenske landskab med hyggelige, uformelle møder med lokalbefolkningen. Vi spørger, spiser og spejder efter alt det særligt svenske. Anden tur går til Malmö og den gamle universitetsby Lund, og her går vi i dybden med analyse af forskellene. Vi mødes med journalister, forskere og erhvervsfolk, der kan give forklaringer på, hvordan to lande der ligger lige op ad hinanden, alligevel på mange områder er så forskellige. Vær nysgerrig over for Sverige – og bliv som bonus klogere på Danmark.

    Beregn ca. 350-400 kroner til transportudgifter til de to heldagsture

  • Drama

    Ved Birgitte Raaberg

    Drama er et fag, som giver dig mulighed for at lære noget om ’approach’ og formidling – om kommunikation og om interaktion mellem mennesker; endda på en legende og let måde.
    Vi bruger de sceniske virkemidler til at lære at bruge tankens og følelsernes kraft bevidst, så vi kan lade hjernen og hjertet arbejde sammen.

    Det handler om kropssprog og om de roller, vi spiller – og roller vi tilegner hinanden.
    Vi arbejder med konkrete redskaber, som optimerer din evne til at kende egne og andres virkemidler.

    Du får mulighed for at udforske egne talenter i et trygt rum, som vi skaber sammen. For det handler nemlig i høj grad om samarbejde og om at have det sjovt, mens vi skaber.

    Og selv om du ikke er, eller skal være, skuespiller, så spiller vi alle teater i livets store rollespil – hele tiden.
    Vores politikere og vores medieformidlere lærer, hvordan de skal gebærde sig foran publikum og kameraet, for at deres budskab kan virke troværdigt og kraftfuldt.
    Vi har reality TV, hvor psykologer er med til at caste de bedst egnede til at være ’på’ – som ’sig selv’.

    Vi har X Faktor, hvor du dømmes inde eller ude foran et kæmpe opbud af tilskuere.
    Vi har en kompleks verden, hvor dit indtryk og dit udtryk kan løbe verden rundt på få sekunder.

    Og i den virkelighed er det en meget stor fordel at vide noget om, hvilke roller vi selv og andre spiller og om, hvordan vi bedst kan blive i stand til at komme ud over rampen med de talenter, vi gerne vil dele med verden. Eller hvordan vi kan undgå at blive trukket rundt i en manege og medvirke i en cirkusforestilling, som vi slet ikke ønsker at deltage i.

    Du spiller altid hovedrollen i dit livs film – men ved du, hvordan du agerer optimalt?

  • Dyrk det

    Ved Ida Nielsen Langendorf

    Dyrk det undersøger vi vores forhold til natur og klima og diskuterer de spørgsmål, som melder sig i en tid, hvor klimaet er i krise, biodiversiteten er truet, og hvor verden kalder på bæredygtige måder at leve på.

    Dyrk det er et laboratorium, som opstår hver gang, vi mødes til undervisning. I laboratoriet skal vi i fællesskab undersøge, hvordan vores forhold til natur og klima skal se ud; hvordan skaber vi en mere bæredygtig verden for alle arter; mennesker, dyr og planter?

    Den økologiske krise er ikke kun en klimakrise, det er også en social krise. Vi mennesker har brug for hinanden – og for dyr, planter og fællesskab. I vores laboratorium skal vi i fællesskab finde nye måder at forstå, være og handle i verden på.

    Vi skal lave bæredygtig mad over bål, sanse skoven, når vi kravler og leger, dekonstruere det vilde og genforelskes i den natur, der møder os i baghaven, diskutere naturfilosofi, vandre, være beskidte, reparere tøj og ting, mens vi taler om, hvordan kloden skal repareres. Vi skal også mødes med klimaaktivister og besøge unge, der arbejder med plantefællesskaber i byen.

    Vores laboratorium er fuld af energi og power – og ro og orden; du vil finde ro, du vil finde kaos, du vil finde mudder, du vil sidde stille, du vil blive forpustet, og du vil finde håb i det fælles. Og når vi er færdige i laboratoriet, skal vi udbrede vores økologiske tanker til resten af højskolen og verden.

    Vi skal tættere på hinanden, tættere på naturen og tættere på en fælles fremtid, der har plads og omsorg til alle arter.

  • Event making – Krogerup Højskole

    Ved Frederik Schack von Brockdorff

    Brænder du for at arrangere festivaler og events med livemusik, den flotteste bar og flere hundrede glade mennesker? Så er Event Making lige noget for dig.

    Kurset giver indblik i samtlige elementer i forbindelse med grundlæggelsen af en ny festival, hvor der skal prøves kræfter med bl.a.: musikbooking, billetsalg, budgettering, marketing, logistik og meget mere. Du kommer om bag faceaden og med i styrerummet – Du kommer til at lære hvordan man gør, mens du gør det.

    I løbet af kurset får vi besøg af, og tager på besøg hos, eksperter inden for de danske festivaler, musik og oplevelsesøkonomi, som fortæller hvordan de laver events, og inspirerer os til, hvordan vi ønsker at lave vores egen festival – Maybeats i maj.

    Fra den allerførste undervisningsgang har vi fokus på planlægningen af festivalen, men faget handler også om at lære at arbejde sammen, om at få gode idéer og om at kunne strukturere et hvilket som helst projekt. Vi arbejder løbende på at finde ud af hvad det er for en festival vi ønsker at skabe, samtidigt med at der blive præsenteret arbejdsværktøjer og inspirationscases fra landet s øvrige festivaler. Eventmaking skiller sig ud ved at ende ud i et konkret produkt, som involverer flere hundrede andre mennesker, og derfor er det vigtigt, at vi også sætter os nogle klare målsætninger, som vi kan og skal lægge os i selen for at indfri.

    Kurset veksler imellem en teoretisk tilgang og en praktisk orienteret tilgang, således at de generelle værktøjer hele tiden eksemplificeres i konkrete cases. Derudover indgår der en del film og billedmateriale i undervisningen.

    Festivalerne er i centrum – Kurset tager primært udgangspunkt i den danske festivalkultur og de store danske musikfestivalers opbygning, men omhandler dog også de arbejdsopgaver der er på de danske spillesteder og ved store udendørs koncertafviklinger.

    Undervejs i undervisningsforløbet tages på inspirationstur på en eller flere af landets festivaler og spillesteder.

    Indhold
    Følgende opgaver og temaer vil blive gennemgået i løbet af kurset:

    1) Festivalbegrebet, festivalkultur, fællesskab.
    2) Aktører – markedet, festivaler, events, målgrupper, konkurrenter.
    3) Første skridt – fra ide til handling (visioner, netværk, forretningsplan).
    4) Tidsplan, milepæle, planlægning, organisation.
    5) Budgettering, indkøb og finansiering, partnere, sponsorering.
    6) Adgang – armbånd, system, indkøb, design etc.
    7) Sikkerhed, myndigheder, tilladelser og lokalsamfund.
    8) Presse, promotion, kommunikation, medieplan og marketing.
    9) Musik – booking, aktører, produktion, sceneafvikling.
    10) Frivillighed – frivilligledelse, fællesskab, værktøjer.
    11) Praktik og Afvikling – opbygning, afvikling, renovation, transport, trafik, nedpilning.
    12) Det unikke brand (eksempler på unikke kultur og festival brands).

  • Filmens verden – kunsten at se film

    Ved Bjarne Hald

    Valgfaget Filmens verden starter med et introduktionsforløb, hvor du lærer om filmens udtryksformer og fortællestil. Dette giver holdet et fælles grundlag for at beskæftige sig med andre emner indenfor filmens historie. Udgangspunktet er nyere filmteori, der handler om, hvordan seeren med kognitive koblinger kan skabe sammenhæng i filmisk fortælling. Og hvordan filmens stil (billede, lyd og klip) på meget forskellig vis kan skabe fortælling.

    Holdet vælger derefter selv tre emner, som vi arbejder mere i dybden med. Det kan være en filminstruktør med en særlig stil som fx. Lars von Trier, David Lynch eller Pedro Almodovar. Vi undersøger instruktørens stilistiske og fortællemæssige særtræk og diskuterer, hvordan instruktøren selv opfatter film som en særlig kunstform. Vi kan også arbejde med en filmgenre som fx. gyser, science-fiction eller roadmovie. Her ser vi på, hvordan en genre arbejder inden for fælles billedsprog og/eller fortællemønster, og hvordan det påvirker os som filmseere. Hvad er det, der skal være i en western, eller hvorfor ser vi gysere, der gør os vildt angste?

    Sidst vælger holdet et filmhistorisk emne, hvor vi går i dybden med en særlig periode i filmhistorien. Det kan være Film noir, som er en særlig dyster Hollywood-genre fra 1940’erne med livstrætte detektiver og farlige ’femme fatales’. Eller fransk nybølge, som dækker over en række unge franske filminstruktører, der i begyndelsen af 1960’erne revolutionerede filmsproget med nye måder at filme og klippe på.

    Filmholdet arrangerer også filmmarathon og går en tur i biografen.

    I valgfaget Filmens verden får du set og arbejdet med en række film, som du måske ellers ikke ville have set. Og vigtigst får du en filmhistorisk og teoretisk ballast, som gør dig til en mere kyndig filmseer, lige meget hvilke film du ser.

    Velkommen i mørket.

  • Heksekreds

    Ved Mille Breyen Hauschildt og Anne Steen Himmelstrup

    Heksen hjemsøger i disse år litteraturen, feministiske diskussioner og populærkulturen. På det litterære valgfag Heksekreds går vi tæt på den okkulte figur og undersøger heksens potentiale for modstand og nye fællesskaber.

    Vi skal tale om heksen, vi skal bruge heksen, og vi skal være heksen. Hvis du bliver draget af det okkulte, antikapitalisme, naturen, magi eller feminisme, så er heksekreds noget for dig.

    Faget løber i to spor: Et æstetisk spor, hvor vi dykker ned i litteratur, kunst, film og teori og et okkult praksis-spor, som ofte foregår udenfor og handler om natur, kroppen, ritualer, meditationer, magi og venskab. Vi laver ritualer med duftende urter, brændende ild og havets kulde.

    Vi kommer til at berøre emner som planter, poesi, kroppe, træer, menstruation, seksualitet, magtkritik, cyborgs, shamanisme, modstand, abjekter, kusser, syndebukke, pikke, håndværk, gåture, feminisme, svampe og besværgelser.

    Vi skal øve os i at se heksede potentialer i kulturen omkring os. Heksen bliver en prisme, hvor igennem vi betragter kunsten, ritualerne og planterne. Gennem arbejdet med heksen som figur øver vi os i magisk tænkning, hvor vi ved at tænke abstrakt og associativt analyserer og ser sammenhænge mellem fænomener.

    Heksekredsen er et særligt rum, hvor ingen tanker eller følelser er forkerte, og hvor der er plads til det formløse, grimme, kedelige og skamfulde. Vi dyrker venskabet, sammenholdet og det kollektive. Hvad der kommer til at foregå i heksekredsen, kommer kun de indviede hekse til at vide.

    Beregn ca. 300 kr. til materialer og udflugter.

  • Football Forever

    Ved Mathias Findalen & Jesper Himmelstrup

    ”Some people believe football is a matter of life and death. I can assure you: It is much, much more important than that, ” said the legendary Liverpool-manager, Bill Shankly, back in the 1960s.

    In Football Forever we will dive into the history, the culture, the politics – and everything in between – of the most popular and worldwide-spread sport in the world.

    Why is there so much rivalry in cities like Rome, Manchester and Copenhagen – between cities like Madrid and Barcelona, Hamburg and München, Paris and Marseille and between countries like Argentina and Brasil? The answers often appears on the field.

    Football is played by more than 250 million people in the world – and is followed by an much even larger number of spectators. We will talk football, watch football, feel football and we will meet people who is making their living on football. 

And of course we will also play a lot of football.

    The course will take place in the field between theory, practice and feelings. And no doubt we will look into Russia hosting the World Cup 2018 during the summer …

    Teachers:
    Mathias Findalen (25 years in practicing football – formerly playing at the Danish National Futsal-team, supporting Man. Utd.)

    Jesper Himmelstrup (20 years in practicing football – also as a coach (cried a tear when he realized, that Italy is not participating in the World Cup for the first time in 60 years), supporting Liverpool FC)

     

  • Friluftsliv

    Ved Marcus Vincent Frostholm

    Vi forlader de indendørs rammer og tager ud i den vilde natur. Væk fra det, som normalt omringer os. Vi skal ud og indsamle nye syn, nye perspektiver og nye oplevelser. Ud på havet, ned i havet og ud i skoven for at få beskidte fingernegle. Det bliver både dramatisk, men også stille og hyggeligt. Oplevelserne vil udfordre men på samme tid give os mulighed for at reflektere. Vi skal være seriøse, men mest af alt skal vi have det sjovt.

    Instruktørerne har lavet et udfordrende og inspirerende program ud fra grundbegreber om motiverende læring og selvstændighed i forhold til fællesskab og inviterer på den baggrund eleverne til adventure, friluftsliv og idræt.

    Vi vil benytte den smukke landlige natur, der omgiver Krogerup Højskole til aktiviteter som havkajak, adventure race, løb, havsvømning, bivuak bygning, og vi vil lave mad udendørs. Medbring praktisk tøj, godt humør og en stor appetit på eventyr.

    Krav til valfaget: godt humør, lyst til at lære, god til at svømme og en cykel.

    Valgfaget er på engelsk.

    In English: Outdoor Life

    We will leave the indoor and move into the wild. Away from what usually surrounds us. We are going out to collect new views, new perspectives and new experiences. Out on the ocean, into the ocean, into the forest – getting our fingernails dirty. It will be dramatic at times but also relaxed and quiet. The experiences will bring about reflection but at the same time challenge us. We will be serious, but most important we will have lots of fun.

    The instructors have planned an adventurous and inspiring programme from ideas about motivated learning and independence vs. unity.

    We will use the fabulous countryside that surrounds Krogerup. That is our starting point for activities such as tree climbing, kayaking, adventure race, running, camp building, sea swimming, and we will cook outdoor as well. Bring practical clothes, your good mood and a good deal of appetite for adventure!

    Requirements for attending the course: a bicycle, good swimmer, and a desire to learn and explore.

  • Keramik

    Ved Peter Glad

    Keramik opstår i spændingsfeltet mellem intuitiv sanselighed og matematisk præcision. Man skal styre hænderne og drejeskiven, så skålen bliver rank og lige, men samtidig skal man give slip på kontrollen og lade kreativiteten tage fat.
    Studiekredsen giver dig et bredt indblik i keramikkens mange udtryksformer. Du vil komme til at arbejde med en række forskellige teknikker, bl.a. drejning og støbning i porcelæn efter egen gibsform og vi skal eksperimentere med forskellige glasurer og dekorationsteknikker.
    Vi tager også ud af værkstedet og ind til København, hvor vi lader os inspirerer ved besøg på gallerier, museer og i keramiske værksteder. Og så skal vi se dokumentarfilm om nogle af vores tids største keramikere, bl.a. den dansk-tyske Alev Siesbye.

  • Med litteraturen i vildmarken

    Ved Anne Steen Himmelstrup

    Med litteraturen i vildmarken er et fag, hvor vi undersøger vores forhold til naturen gennem forskellige fortællinger. Vi læser både skønlitterære tekster, artikler og essays, vi lytter til podcasts, og måske ser vi også en enkelt film – i udebio, naturligvis. Men faget handler også om at sanse og bruge kroppen til at erfare naturen og os selv i den.

    Derfor er vi også rigtig meget i naturen – vi vandrer, svømmer, sanker og sidder rundt om et bål, mens vi reflekterer over vores forhold til naturen (og hvad man egentlig kan kalde natur). Vi undersøger, hvordan fortællinger kan være med til at udfolde nogle af de spørgsmål, som melder sig i Antropocæn, altså den tidsalder, hvor mennesket er blevet en geologisk kraft på lige fod med vulkaner og meteornedslag, hvor klimakrisen er meget presserende, hvor biodiversiteten er truet, og hvor verden kalder på mere bæredygtige måder at leve på.

    Med litteraturen i vildmarken går vi ind i diskussionerne fra mange forskellige perspektiver;
    Vi skal blandt andet besøge en dansk forfatter, der bor helt primitivt i Sverige, hvor vi sover tipi, laver håndlavede bøger af naturens materialer og snakker om alternative livsvalg og om at bo i skoven. Vi skal på en heldagsvandretur, hvor vi hører om vandrende forfattere og filosoffer, og vi skal gå i stilhed og finde vores egen rytme, mens vi reflekterer over den langsomme rejseform. Vi skal også til litteraturoplæsning i København og møde en forfatter, der både skriver om og forsker i, hvordan mennesker og planter er forbundne, og vi får også besøg af en ung klimaaktivist, som vil fortælle om de politiske aspekter af klimakrisen og om mulighederne for at engagere sig i kampen for en bæredygtig omstilling.

    Beregn 3-400 kroner til vores ture.

  • People and politics

    Ved Mathias Findalen

    The course targets students with an interest in international relations, politics and the global driving forces of the 21st Century.

    International governance is at a crossroad: the need for efficient instruments to solve multiple global crisis is more urgent than ever: A failed war on terror, a vague and inconsistent response to reforms and uprisings in the Middle East, passivity and negligence in the face of ecological disaster, and a lack of solutions for the global refugees refugee situation are only some of the significant shortfalls in international governance, that we witness today.

    Are there alternatives to the picture of powerlessness and incompetence of international institutions? Of course there are, and we will identify them and approach them with new alternative methods and ideas.

    During the courses we will discuss humane and efficient ways to international good governance. We will come up with our own ideas to advocate for change and improvement in world affairs, and we will practice presentation skills and create articles to present in our own small political magazine.

    Students are expected to contribute to the course by presenting topics. A fair amount of online research and in depth preparation by the students is required as well as good understanding of English and motivation to take active part.

  • Psykologi

    Ved Maja Fjord Lindqvist

    Psykologi findes alle steder. Derfor vil viden om psykologi hjælpe os til at forstå en masse sammenhænge og dynamikker, som vi måske førhen overså. I dette fag, skal vi mere specifikt beskæftige os med en af de nyere tilgange indenfor psykologien, nemlig narrativ psykologi. Indenfor narrativ psykologi er man optaget af fortællinger. Både de fortællinger vi har om os selv, om andre, de fortællinger der findes i samfundet og disses mere eller mindre usynligt påvirkning af vores opfattelser. Hvad gør det fx ved os at få stillet en diagnose? Er det en lettelse eller en dom, når vi benytter os af kategoriseringer? I den narrative psykologi fokuserer man på sproget, og sprogets magt. Narrativ psykologi hænger tæt sammen med filosofi, men også med samfundsvidenskab, da man analyserer på konstruktioner, diskurser mm. i samfundet.
    I dette fag, skal vi ikke kun tale teori og metoder, men også arbejde så praktisk med faget, som muligt. For psykologi er blandt andet funderet i undersøgelser, forsøg mm. og vi skal både interviewe, se film, diskutere og med garanti lære en ting eller to, om os selv.

  • Radio

    Ved Liv Mygind

    På valgfaget Radio lærer du at lave radio. Du lærer om lyde (cleansound), stemmer, speaks, interview, musik og redigering. Mest af alt lærer du at være stille og lytte, så folk taler. Og du lærer en masse tips og tricks til at interviewe, så historierne bliver foldet ud og får vinger og farver. Du lærer at opbygge en radiohistorie, og du lærer grundlæggende dramaturgiske virkemidler at kende.

    Som redskaber stifter du bekendtskab med elementer fra den journalistiske værktøjskasse. Og du lærer, at du med simple tekniske hjælpemidler kan skrue fantastiske radiohistorier sammen, der både danner billeder i lytterens hoveder og kan få dem til at grine eller græde.

    Faget veksler mellem teori og masser af eksempler, hvor du skal ud i marken og optage lyde, som du derefter skal redigere. Vi skal også gå ture i skoven med høretelefoner i ørerne og lytte til det ypperste radio.
    Radiofaget byder på en heldagstur til København, hvor vi skal tale med repræsentanter for den gode radiofortælling herhjemme. Vi skal både møde radiomennesker fra den etablerede radioverden og radiomennesker fra undergrunden.

  • Musik

    Ved Anders Filipsen

    På dette hold spiller vi musik, vi lytter til det og forhåbentlig opdager og oplever vi nye aspekter af musikken. Vi spiller en blanding af numre I kommer med og som jeg kommer med. Vi skriver vores egen musik og så arbejder vi med inspiration – alt sammen for at åbne vores ører for hvordan musik kan lyde, og hvordan man kan spille sammen. Det er på ingen måde en nødvendighed at du har spillet før. Det eneste du skal komme med til holdet er glæde og en nysgerrighed og villighed til at prøve noget nyt!

  • Sex, kærlighed og kommunikation

    Ved Amanda Lagoni

    Vær med til at diskutere kærlighed, seksualitet og krop.

    På dette valgfag skal vi tale om alt det, i IKKE lærte i folkeskolens seksualundervisning.
    Hvad er kærlighed? Hvad er gode/dårlige relationer? Hvad er seksuel energi, og hvornår er det for lidt, og for meget? Hvad vil det sige at give slip, og give slip på hvad? Hvad er ok og hvornår skal der sættes grænser? Hvad er god sex og hvordan har vi det? Og ikke mindst, hvad burde alle drenge vide om, hvordan en piges krop fungerer – og omvendt! 

    Vi skal se på kropslig og mental kommunikation, personlighedstyper, kærlighedssprog og meget mere.

    Gennem teori og praksis, oplæg, billeder og videoer, og først og fremmest dialog, vil vi udforske ovenstående – og meget mere. Vi skal udforske og tale om kropssprog, troskab, og ærlighed. Vi skal udfordres og opleve, og få ny indsigt i os selv og hinanden

  • Skriveværksted

    Ved Liv Mygind

    På Skriveværksted arbejder vi med sproget, den fortællende journalistik og de længere formater, og så vil forløbet rustet dig til at skrive fængende reportager fra jeres rejser med højskolen.
    Vi skal arbejde med at skrive scenisk, så læseren får en indre film på nethinden og med dialog mellem mennesker, der afslører deres sande jeg. Du kommer til at lære at gøre dit sprog levende og forstå, hvorfor tillægsord ikke altid er en god ide. Dit sprog vil blive mere aktivt, og du vil få en værktøjskasse fyldt med sproglige kneb og tricks.

    Vi låner både fra fiktionen og journalistikken, når vi kaster os ud i at finde detaljen, der siger mere end tusind ord, og når vi tegner for at blive bedre til at se og dermed beskrive. Vi skal lege med ord, spille Dygong og genfinde døde ord, der puster liv i sproget. Gennem et hav af skriveøvelser og benspænd arbejder vi med at sige meget på lidt plads eller at zoome helt ind og bruge 2.000 ord på at beskrive et enkelt træ i skoven.

    Vi øver os også i at ælte hinandens tekster og give konstruktiv feedback. Når du har skrevet dig gennem dette valgfag, vil du være helt fortrolig med ord som krambambuli og sinecure, du vil have fået endnu mere lyst til at sætte ord på papir, og vi vil sammen forberede en art oplæsning.
    Skriveværksted er både for dig, der ikke er så erfaren med at skrive, men som gerne vil blive bedre til at fange folk med dit sprog. Det er også for dig, der har journalistik som hovedfag, men som bare ikke kan få nok af at skrive. Faget er koordineret med Journalistik, så de to fag supplerer hinanden.

    Vi skal også på to ture sammen. Vi skal sove i shelter og prøve at skrive om natten i bålets og pandelygtens skær. Derudover skal vi til København en dag og møde dygtige skribenter og spise hjemme hos Liv.

    Beregn cirka 150 kroner til transport- og snackudgifter til turene.

  • Social entrepreneurship in a box

    Ved Henny Hagerup & Lorena Torres

    Are you motivated by a desire to see the world as it can be, and not as it is?

    Then join us as we explore Social Entrepreneurship: a fashionable – and perhaps also confusing – term. For what do we understand by the two words ‘social’ and ‘entrepreneurship’? And how does one become a social entrepreneur?

    In this course we will navigate alongside discussions and reflections upon the topic – which includes case-studies, video screenings, visits from experts (social entrepreneurs, artists & technological innovators) and excursions. Together we will generate a creative studio where we’ll start working on our own social initiatives and where you’ll be able to unchain your passion for change.

    Together we will:
    ● Discuss the complexity of societal challenges and dig deep into the issue you want to solve;
    ● Explore how alternative approaches, inspired by the arts, mixed media & technological innovations, can build new strategies and foster social transformation;
    ● Learn how to develop a social business plan and showcase your social initiative to fellow students. It is expected that each individual group will prepare a pitch and a prototype of their social initiative (product, website, app etc).

    This ‘box’ is designed to strengthen your creative intelligence as well as your organisational and entrepreneurial skills – giving you the basics needed to kickstart your own social initiative.

    Expected transport fees for excursions: approx. 200DKK

    The course will be taught in English.

  • Vi bygger en træbåd

    Ved Mikkel Pagh

    En træbåd er blandt de smukkeste ting, man kan skabe med sine hænder. Men en båd skal selvfølgelig ikke bare være køn at se på. Hvis den ikke er sødygtig, eller hvis den ikke holder tæt, risikerer man, at besætningen ikke kommer sikkert hjem igen. På dette kursus bygger vi sammen en lille robåd i træ. Undervejs i byggeprocessen vil du stifte bekendtskab med mange af de centrale færdigheder, der kræves som bådebygger: Brug af traditionelt håndværktøj, fx høvle, save, stemmejern. Slibning af det skærende værktøj. Læsning af konstruktionstegninger. Viden om træsorter, forskellige udskæringer af træ, og hvad det betyder for træets egenskaber. I øvrigt er det ikke hvilken som helst båd, vi skal bygge. Båden har et hjul i snuden, og årerne kan stikkes igennem agerspejlet, så man kan gå med den som en trillebør. Når kurset er færdigt, triller vi båden ned til vandet holder søsætningsfest!

    Valgfaget er på engelsk.

    In English: Building a wooden boat

    A wooden boat is one of the most beautiful things you can create using your hands. But, of course, a boat should not only be pretty to look at. If a boat does not hold water, or if the construction isn’t seaworthy, the crew might not return safely to shore. In this course we will build a small, wooden rowing boat. During the building process, you will become familiar with key boatbuilding skills: Using hand tools such as planes, chisels and saws. Sharpening edge tools. Reading construction drawings. Learning the properties of different species of wood and wood cuts. And by the way: It is not just any boat we’re building. It has a knobby tire in the bow and the oars can be inserted through the transom, so that the boat can be transported over land, wheelbarrow style. Once the boat is completed, we will roll it to the water and throw a launching party!

  • Video on the move

    Ved Esben Blaakilde

    Video on the move – dokumentarfilm med mobiltelefoner
    Få styr på mulighederne med filmstudiet, du har i lommen.

    Der er stort set altid en smartphone, en tablet eller et lommekamera tilstede – alt sammen udstyr der er i stand til at optage video i en kvalitet, der for 10 år siden ville gøre professionelle filmskabere misundelige. Selv oscarvindende film som Burma VJ og Searching for Sugarman gør brug af smartphonens kamera. Nu er det op til dig at skabe de videoer, du gerne vil se.

    På ‘Video on the move’ åbner vi for produktion af små dokumentarfilm med det udstyr, der er let tilgængeligt – og vi producerer fra første dag.Vi skal se på poetiske rejsedokumentarer og dokumentarfilmens muligheder, men allervigtigst: Du vil få en teknisk basisindføring, blive stærk i at give og modtage feedback på videoprojekter og komme ud over rampen med dine egne videoprojekter.

    Vær klar på at se verden igennem kameralinsens perspektiv, og skab de film, du gerne vil se.

    Valgfaget er på engelsk.

    In English

    Video on the move – cell phone video documentary
    Have you realized the moviemaking potential you have in your pocket?

    The ever-present smart phones, tablets and pocket cameras have made it possible to create videos in a quality most professional filmmakers only dreamt of 10 years ago. Even Oscar winning documentaries such as Burma VJ and Searching for Sugaman has used the smartphone camera in their pursuit for of great stories.

    Now it is up to you to create the videos you want to see.

    ‘Video on the move’ opens the world of possibilities in making short documentary films with equipment that is readily available – and we start production on very first day! We are going to look at poetic travel documentaries and the possibilities of the documentary film, but most importantly: Through the course you will learn the technical basics of filmmaking, boost your skill to give and receive productive feedback on videos and of course produce a range of different videos.

    Be ready to change the way you see the world through a camera lens and use video to document the exciting things of your life.

  • Yoga

    Ved Mathilde Sofie Milan

    Yoga betyder at forene. Som en indisk praksis, der trækker rødder flere tusinde år tilbage i historien, sigter yogaen efter at skabe en forbindelse mellem krop og sind. Men hvad betyder det egentlig, og hvordan kan vi bruge denne forbindelse i en moderne verden, der er i fluks og evig forandring?
    Yoga er mange ting:
    Det er en balance mellem det fornuftige og det sanselige, det maskuline og det feminine, mellem yang og yin.
    Det er at lære kroppen og sindet at kende, at opnå styrke, god balance og smidighed.
    Yoga er at forbinde vejrtrækningen med de fysiske bevægelser, og forbindelsen mellem de to
    Yoga er leg med sjove og udfordrende stillinger, både på vores fødder, hænder og hoved.
    Og så er yoga med til at skabe et rum, hvor vi kan glemme to-do-listerne og bare få lov til at være.
    Gennem kurset vil vi gå i dybden med de forskellige aspekter af yoga. I den fysiske praksis vil vi udforske forskellige former for yoga: hatha, vinyasa og yin yoga. Vi vil sidde i stilhed med lukkede øjne og lære forskellige meditations- og vejrtrækningsøvelser (pranayama). Derudover vil kurset have fokus på endnu en dimension af yogaen, nemlig yoga som et filosofisk tankesystem. Her vil vi sammen studere tekster fra det antikke Sydøstasien, det vi i dag kender som Indien, og diskutere disse værdier i en moderne kontekst. Ind i mellem vil vi desuden lave nedslag i den vestlige filosofihistorie, for at inddrage denne som endnu et spændende perspektiv.
    Gennem kurset vil vi opholde os på yogamåtter, puder, ude i naturen og måske endda ved havet. Kurset er for alle niveauer, uanset om du er en garvet ”yogi” eller en grøn nybegynder, der bare er nysgerrig eller gerne vil lære at stå på dine hænder.

    Valgfaget er på engelsk.

    Yoga means to unite. As an ancient Indian practice, yoga is reaching for a union between body and mind. But what does this actually mean, and how can we use it in a modern, fluctuating world? Yoga is balance; a balance between effort and ease, masculine and feminine, reason and instinct – the yin and the yang. According to yoga we need both sides in our lives. 
    It is learning how to move the body in different patterns, to gain strength, grounding, balance and flexibility – we gain flexibility in the body as well as in the mind. 
    It is to get to know how the breath works with the body, and how we can connect the two in the physical practice. 
    It is to play with the weird, the funny and the challenging poses, on our feet, hands and head: to have fun and allow for space without judgment. 
    During this course we will reach a deeper understanding of yoga. In the physical practice, we will explore different types of yoga: hatha, vinyasa and yin yoga. We will move our bodies, play and laugh, sit in silence, and learn different breathing exercises (pranayama).  
    We will also explore the other dimension of yoga; yoga as a philosophical system. We will study ancient texts and concepts from the history and philosophy of yoga, and discuss these values in a modern context, using western philosophy as a perspective. Because the big question is; how can we practice yoga when we are off the yoga mat? 
    The class will take place on mats, cushions, in nature – maybe even by the sea. This course is open to all levels, whether you are already an advanced “yogi” or just curious and have a dream about balancing on your hands

  • Young Europe

    Ved Clara Nepper Winther

    Mød unge fra hele Europa og diskuter EU’s fremtid. Klimaforandringer, flygtningestrømme og Trump i Det Hvide Hus. Aldrig er der talt så meget om at EU ’må gøre noget’ – at de store udfordringer i verden netop nu må tackles ved at gå sammen i et stærkere europæisk samarbejde. Hvad sker der, og hvad sker der ikke? Hvorfor er det svært at få nationalstaterne til at blive enige? Krogerup sætter i foråret ekstra fokus på det europæiske og EU. Vi starter et nyt valgfag om EU-politik, vi afholder flere debatter før valget til EU-parlamentet i maj – og vi er med i “Young Europe 2019”, som er et stort ungdoms-Europa-topmøde, hvor ti danske højskoleskoler deltager. I maj kommer 100 unge fra alle EU-lande til Danmark, hvor de en uge først skal opleve højskolelivet på bl.a. Krogerup. Sammen med 10 danske elever skal de debattere og drømme om fremtidens Europa og EU’s rolle i forhold til klima, migration og globalt lederskab. 10 elever fra hver højskole og de 100 unge fra andre EU-lande ender op med 3 dages “europæisk højskole” på den kommende Ungdomsø i København, hvor de sammen skal gå i dialog om at formulere et manifest om deres ønske om fremtidens EU. Manifestet skal overrækkes til EU-politikere, så de kan se ungdommens friske visioner.

  •  

X