KROGERUP HØJSKOLE

Ring eller skriv

Du er altid velkommen til at kontakte Krogerup med spørgsmål til de enkelte ophold, for at få en rundvisning eller hvis du vil vide mere om højskolen.

Vores adresse er:
Krogerup Højskole
Krogerupvej 13
3050 Humlebæk

Telefon: 49 19 03 80
kontoret@krogerup.dk

Kontoret er åbent man-tors
kl. 9.15-12.15

Kommunikation og presse

kommunikation@krogerup.dk

Kommunikationsmedarbejder
Katja Ottosson
På barsel

Grafiker & webudvikler
Jens Dahl
mail: jens@krogerup.dk

Forstander

Rasmus Meyer
telefon: 51 73 28 73
mail: rm@krogerup.dk

FAQ

KORTE KURSER

Er der bad på værelserne?

– Nej, der er ikke bad på værelserne, men der findes moderne, nyistandsatte badeværelser og toiletter på værelsesgangene, som du deler med de andre på gangen.

Kan jeg få mine penge tilbage, hvis jeg alligevel ikke kan deltage på et kursus?

– Melder du fra inden fire uger før kursusstart, får du refunderet det fulde indbetalte beløb. Ved framelding senere end fire uger før kursusstart, men en uge inden kursusstart, refunderes beløbet minus 1.000 kr. pr. person. Er kurset begyndt, kan du ikke få refunderet dine penge.

Hvornår bliver programmet for ugekurserne lagt ud?

– Programmerne for sommerkurserne bliver lagt ud på hjemmesiden 1. december året forinden. Programmet for nytårskurset bliver lagt ud 1. maj.

Kan jeg betale kursusprisen over flere rater?

– Nej, det er desværre ikke muligt at opdele prisen for korte kurser i flere rater.

Kan jeg få rabat på kurset?

– På nogle af kurserne er det muligt at opnå rabat, hvis du er studerende eller er under 26 år. På kurset UNDER ÅBEN HIMMEL er det desuden muligt at opnå rabat, hvis du er medlem af udvalgte foreninger.

Kan jeg leje linned?

– Du kan leje en linnedpakke indeholdende håndklæder, dyne- og pudevår for 100,- kr. Du bestiller din linnedpakke ved tilmelding og betaler det særskilte beløb ved ankomst.

Jeg er over to meter, findes der senge og madrasser med ekstra længde?

– Ja, vi har senge og madrasser med ekstra længde, og vi vil meget gerne have det at vide, allerede når du tilmelder dig, hvis du brug for en ekstra lang madras. Du angiver det i bemærkningsfeltet ved tilmelding, hvis du ønsker en længere madras.

Kan køkkenet håndtere allergier og specialdiæter?

– Ja. Køkkenet er vant til at lave særkost til f.eks. vegetarer, veganere, allergikere og andre med særlige madpræferencer. Når du går til kassen for at bestille et kursus, beder vi dig om at anføre, hvis der er madvarer, du ikke kan tåle eller andet, vi skal være særligt opmærksomme på. Du er også altid velkommen til at henvende dig til køkkenet, efter du er startet, hvis du glemte at anføre særlige madpræferencer eller allergier ved bestilling.

Kan jeg oplade min elbil på skolens område?

– Nej, vi kan ikke tilbyde opladning af din elbil på skolens område, men henviser til f.eks. parkeringspladsen ved kunstmuseet Louisiana få hundrede meter fra højskolen (hvor du i øvrigt har gratis adgang som kursist på Krogerup).

LANGE OPHOLD

Hvad dækker prisen?

– Prisen for et langt ophold forår eller efterår dækker kost, logi, undervisning, studierejse og rejseforsikring. Derudover får du med i dit ophold gratis adgang til kunstmuseet Louisiana, ligesom opholdet inkluderer en lang række arrangementer, foredrag og debatter. Alt er med andre ord betalt, når du starter dit ophold.

Er der prisforskel på dobbelt- og enkeltværelse?

– Ja. Enkeltværelser koster 300 kr. ekstra om ugen. Det svarer til 5.400 kr. oveni prisen på et efterårshold og 7.200 kr. mere på et forårshold.

Kan jeg være sikker på at få plads på det fag, jeg har ønsket?

– Vi kan desværre ikke garantere, at alle får plads på det fag, de ønsker. Nogle af vores fag bliver fyldt op hurtigere end andre, nogle har grundet brug af særligt udstyr (som på UDELIV eller DOKUMENTARFILM) et helt fast loft på antal elever, men vi kontakter dig hurtigst muligt, efter vi har modtaget din tilmelding og fortæller dig, om vi kan tilbyde dig en plads.

Får jeg mit indmeldelsesgebyr igen, hvis jeg alligevel ikke vil have pladsen?

– Hvis du ikke ønsker at benytte din plads, før du er startet på skolen, skal du betale fire ugers opholdspris. Indmeldelsesgebyret refunderes ikke.

Jeg har tilmeldt mig et langt ophold, men har ikke fået en bekræftelse. Er jeg sikret en plads?

– Lige når du har indsendt tilmeldingsformularen, bør du få en kvittering på mail. Men du er først sikret en plads, når du har modtaget en bekræftelse på en plads fra vores administrationschef Therese. Der kan gå nogle dage, før du hører fra hende. Lige så snart der begynder at tilmelde sig folk på de forskellige fag, går vi igang med manuelt at fordele pladser og sørge for, at der f.eks. er en rimelig kønsfordeling på holdet. Vi modtager også ansøgninger fra elever, der skal have bevilget fondsstøtte, skal have tildelt en mentor eller andet, som også skal passes ind i det store puslespil. Derfor kan der gå nogle dage, før du hører, om du endeligt er sikret en plads.

Min ven skal også på Krogerup – kan vi få lov at bo på værelse sammen?

– Nej, helst ikke. Vi forsøger at sammensætte værelsesplanen så blandet og varieret som muligt, og skulle du kende nogen af dine kommende højskolekammerater hjemmefra, ser vi faktisk helst, at I ikke kommer til at bo sammen. Det er vores ambition, at du på tværs af hovedfag, rengøringsgruppe, valgfag og dem, du bor på gang sammen med, kommer til at indgå i mange forskellige grupper og relationer med flere af dine nye højskolekammerater.

Jeg er over to meter. Findes der senge og madrasser, der passer til mig?

– Ja, vi har enkelte senge og madrasser, der måler over to meter. Ved du, at du kommer til at få brug for sådan en, vil vi rigtig gerne have det at vide, allerede når du tilmelder dig. Så er du sikker på, at der står en seng, der passer til dig, når du tjekker ind på dit værelse den første dag.

Kan jeg skifte hovedfag, efter jeg er startet?

– Nej, som udgangspunkt kan du ikke skifte hovedfag, efter du er startet. Vi forventer, at du har tilmeldt dig det fag, du ønsker at gå på, og ikke f.eks. har tilmeldt dig ét, fordi der var fyldt op på et andet, som du gerne vil bytte til efter opstart. Dine undervisere har tilrettelagt og planlagt indhold og undervisning efter, at I er et bestemt antal elever pr. hold ved start. Alle vores fag har engagerede og dygtige lærere, og dit hovedfag bliver ret hurtigt en stor del af dit ophold. Uanset om du lander på det ene eller andet fag, tør vi dog godt love, at det nok skal blive rigtig godt. Skulle du mod forventning fortryde dit valg af hovedfag, efter du er startet, tager vi en snak og finder ud af, hvad der er af muligheder.

Hvad skal jeg selv have med, når jeg begynder på et langt ophold?

– Dit værelse indeholder seng, opslagstavle, klædeskab, skrivebord, stol og håndvask. Alt derudover skal du selv medbringe, dvs. din egen pude og dyne, sengelinned og lagen (sengene måler 80×200), håndklæder, toiletgrej, tøj (husk at tage højde for vind og vejr, hvis du f.eks. skal have UDELIV eller ønsker FRILUFTSLIV som valgfag). Har du cykel, anbefaler vi også, at du tager den med. Under sengene er der plads til bedrollers op til 22 cm i højden og 80 cm i dybden.

Tag gerne spil, instrumenter, din hulahopring, løbesko eller andet med. Du er også velkommen til at tage lyskæder, planter og plakater med, så dit værelse kan blive hyggeligt og hjemligt. Du vil desuden modtage et brev fra din hovedfagslærer inden opstart, hvor du får at vide, hvis der er særlige ting, du skal pakke til dit fag.

Kan køkkenet håndtere allergier og specialdiæter?

– Ja. Køkkenet er vant til at lave særkost til f.eks. vegetarer, veganere, allergikere og andre med særlige madpræferencer. Du må meget gerne angive ved tilmelding, hvis du har allergier eller andet, vi skal være særligt opmærksomme på. Du kan selvfølgelig også altid henvende dig til køkkenet, efter du er startet, hvis du har glemt at fortælle os om særlige madpræferencer eller allergier ved tilmelding.

VENTELISTE

Må jeg stå på flere ventelister på en gang?

– Man må gerne stå på venteliste til forskellige hovedfag – dog maks. tre.

Kan jeg være tilmeldt et hovedfag og samtidig stå på venteliste til et andet?

– Du kan ikke optage en plads på et hovedfag, samtidig med at du står på venteliste til et andet. Hvis det hovedfag, du ønsker, er fyldt, kommer du på venteliste. Vælger du i mellemtiden at tilmelde dig et andet hovedfag eller et senere ophold og får plads der, bliver du fjernet fra ventelisten.

KROGERUP CAFÉER

Er Krogerup Caféerne åbne for gæster udefra?

– De fleste Krogerup Caféer er åbne for gæster udefra. En gang imellem er et arrangement lukket, og det vil i så fald fremgå af programmet. Det koster 75 kr. for personer over 30 år og 25 kr. for personer under 30 år at deltage på en Krogerup Café – prisen inkluderer kage, te og kaffe, og der betales i døren via MobilePay.

Kan jeg betale i døren?

– Ja. Du kan selv bestemme, om du betaler hjemmefra og medbringer kvitteringen eller betaler ved ankomst. Begge dele foregår via MobilePay, hvor du overfører prisen for arrangementet og angiver titlen på Krogerup Caféen i kommentarfeltet. Husk også at melde din ankomst via vores tilmeldingsformular forud for det pågældende arrangement. Så er vi sikre på, at vi ikke lukker for mange ind, og at vi kan nå at få brygget kaffe og te og bagt kage nok til alle (kaffe, te og kage er inkluderet i prisen).

Kan jeg få refunderet pengene, hvis jeg alligevel ikke kan komme?

– Vi kan desværre ikke tilbyde refundering af betalte billetter, hvis du alligevel ikke kan deltage i et arrangement, men du er velkommen til at bytte din billet til et andet kommende arrangement i stedet. Send blot en mail til kommunikation@krogerup.dk, så noterer vi, at du har betalt en gang.

Kontakt os

+45 49 19 03 80

kontoret@krogerup.dk

Therese Juncker

Therese Juncker

Administrationschef

KONTAKT

Krogerup Højskole

Krogerupvej 13

3050 Humlebæk

CVR: 44913216

EAN: 5790002583926

E-mail: kontoret@krogerup.dk

Telefon: 49 19 03 80
(man-tors 9.15-12.15)

NYHEDSBREV

Se september-nyhedsbrevet HER