Rikke Forchhammer taler ud

Nyheder

Krogerups forstander gennem 10 år og musiklærer 25 år forinden stopper til sommer. Rikke Forchhammer har viet sit liv til højskolen og opsamlet et rigt bagkatalog af personlige erfaringer gennem årene – som hun løfter sløret for her.

Hvorfor stopper du nu, hvor det går så godt på Krogerup, og alt vel er nemmere og sjovere end tidligere tider?
Fordi jeg har mulighed for det, fordi jeg har arbejdet døgnet rundt i 10 år som forstander og glæder mig til en mindre bundet hverdag, hvor der bliver plads til en masse sjov: Mere musik, flere rejser, mere fokus på min mand, mine børn, mine venner og mig.

Hvor svær en beslutning var det?
Det har været en meget svær og meget langstrakt beslutning. For to år siden fastsatte jeg en mulig dato: 31. juli 2018, som jeg ville stile efter. Jeg synes, det er så smukt at slutte efter 25 år som musiklærer og 10 år som forstander. Og jeg er stolt af at aflevere en på alle måder yderst velfungerende skole. Og på et eller andet tidspunkt skulle jeg jo stoppe, og det er da netop sjovest at gøre på toppen.

Hvorfor valgte du at hellige hele dit arbejdsliv til Krogerup?
Det har ikke været et valg fra starten. Da højskoleliv og personligt liv flyder sammen, når man bor her, er der også andre hensyn end kun højskolen, der spiller ind. Da jeg blev ansat som timelærer som 25-årig og blev fastansat som 26-årig, så tænkte jeg, at det skulle være en 5-årig epoke af mit liv. Så flyttede jeg herop med min nu tidligere mand og delte hus med Mads Lidegaard, da jeg var 29 år. Mads flyttede, og jeg fik to børn Sarah, da jeg var 31 år og Simon, da jeg var 35 år, og så var det pludselig et fantastisk højskoleliv med hele familien involveret. Jeg blev skilt, da jeg var 39 år, hvor min nuværende mand flyttede ind, og så valgte vi at blive på Krogerup – også af hensyn til børnene og deres tilknytning til stedet – så alt flettede sig ind i hinanden. Og fra ikke at kende noget til højskole, da jeg startede på Krogerup, er jeg i sandhed blevet et ægte højskolemenneske. Grundtvig var sgu en knag; det er simpelthen en gennemgribende god idé at hive stikket fra det etablerede undervisningssystem og lære for sin egen skyld af lyst og at være en del af et forpligtende fællesskab – det skulle alle prøve. Der kommer bedre mennesker med lys i øjnene ud i den anden ende.

Er det sjovest at være lærer eller forstander?
Det er helt klart sjovest at være lærer, mens det i den grad er mest udfordrende at være forstander – jeg har lært noget nyt hver eneste dag som forstander, som jeg med min musikuddannelse ikke kunne i forvejen. Helt ærligt: Nu kan jeg forstå et budget og navigere efter det og ikke kun spille efter noder.

Hvad har været den bedste oplevelse som forstander på Krogerup?
Jeg kan ikke sige, hvad den ene absolut bedste har været, for jeg synes min hverdag er meget, meget rig. Men jeg elsker fx, når elever kommer til mig med stort og småt, og jeg kan gøre deres hverdag bedre med gode råd, opbakning og en masse kærlighed. Og så har respekten fra omverdenen, fra bestyrelsen og fra medarbejderne også været en særlig positiv oplevelse. Man er en stemme i Danmark og i højskoleverdenen som forstander på Krogerup, og det fokus og den opmærksomhed har jeg nydt.

(Foto: Otto Rønnest)

Hvad har været det sværeste ved jobbet?
Fyringer. Man sidder meget alene på denne post, så er det ensomt, når svære beslutninger skal træffes angående fyringer, som jeg har foretaget nogle af. Jeg har hele tiden haft Krogerups ve og vel som mit mål, og det bliver man nødt til at være meget skarp på, så der ikke går følelsesfnidder i sådan et sted her, hvor vi som medarbejdere er meget tætte på hinanden. Så de svære ledelsesbeslutninger – som jeg ikke har været ’trænet’ i – har været de sværeste.

Hvordan har Krogerup ændret sig gennem årene?
Krogerup har ændret sig på så enormt mange måder, for det er jo en lang historie på højskolen, jeg har været med til gennem mine 35 år.
Elevsammensætningen: Nu er det meget unge mellem 18 og 22 år, hvor det tidligere var mere differentieret med også ældre elever på de lange ophold.
Fagene: Tidligere var det en blandet ’landhandel’ og en tur for alle til Prag, hvor det nu er gennemgående hovedfag med tilhørende studierejer samt valgfag ved siden af.
Vi har nu et internationalt hovedfag: Crossing Borders, som der ikke var tidligere, så vi taler en del engelsk på skolen.
Og så er der aktivitet på skolen døgnet rundt med længere ophold end tidligere – 24 uger i foråret og 18 uger i efteråret, hvor det tidligere var det to hold á kun 16 uger.
Vi har også fået korte uge-kurser ved siden af elevholdene, hvor det at holde jule- og nytårskurser er kommet i min tid som forstander. Den ekstra omfattende aktivitet har givet en egenfinansiering til den helt nødvendige renovering, så skolens økonomi og likviditet er forbedret betydeligt.

Hvad er dine bedste råd til den kommende forstander?
Lær folk at overholde deadlines, så man ikke bruger så megen spildtid på at rykke folk for svar. Og lær folk, at de ikke skal ’svare alle’ på mails, så man undgår at blive ’spammet’ med uendeligt mange svar.
Skæld aldrig elever ud, og behandl dem med stor respekt – og du vil få det tilbage. Det gælder også medarbejderne.
Pas godt på din familie, hav dem med dig i din hverdag, og husk at holde rigtigt fri sammen med dem.
Hold hovedet koldt og hjertet varmt. Gør som ænderne: ”Above the surface stay calm, below the surface paddle like hell”.

Krogerup Holder afskedsreception for Rikke Forchhammer fredag den 8. juni kl.15-17, hvor alle interesserede er velkomne.